Företaget Voi fortsätter sina försök att skjuta ner stadens upphandling av nya hyrcyklar. Genom sin senaste överklagan till Högsta förvaltningsdomstolen hoppas Voi att stadens kontrakt med konkurrenten Marfina rivs upp. En ny dom i kammarrätten, som backade upp stadens tolkning av lagen, var ett bakslag för bolaget.

Om högsta instans kommer pröva fallet återstår att se. Klart är att stockholmarna kommer stå utan kommunala hyrcyklar även när årets cykelsäsong drar igång, enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

"Någon form av cirkus"

Om staden till slut vinner den segdragna rättsprocessen tror han att lånecyklarna som tidigast kan ställas ut till hösten. Men det kan dröja ännu längre innan tvisten avgörs.

– Jag vet inte när det här ska ta slut. Det är otroligt beklagligt. Det börjar bli någon form av cirkus där det studsar fram och tillbaka mellan olika domstolar och vi kommer ingen vart, säger Daniel Helldén.

Han slutsats är att upphandlingssytemet måste göras om. Att det i flera år kan pågå juridiska strider om ett avtal om hyrcyklar är ohållbart, anser trafikborgarrådet, som uppgivet slår fast att staden just nu bara kan vänta på att rättsprocessen ska vara över.

Strid om 400 miljoner

– De som drabbas är ju stockholmarna. Vi hade behövt det här systemet nu. Under coronan hade det varit jättebra att kunna erbjuda lånecyklar runt om i hela Stockholm, säger han.

För företagen som slåss om kontraktet ligger ett sjuårigt avtal med staden i potten. Det beräknats vara värt 400 miljoner kronor.

Om överklagandekarusellen slutar med att upphandlingen ogiltigförklaras ska staden ta ett omtag om frågan. Ett alternativ kan vara att låta den privata marknaden förse stockholmarna med hyrcyklar.

Även i Farsta och Hässelby

I höstas satte bolaget Lime ut ett hundratal cyklar på gatorna och fler företag ska vara intresserade att dra igång cykeluthyrning om stadens cyklar stoppas, uppger Daniel Helldén. I så fall är det viktigt att cyklarna finns i hela Stockholm och inte bara i innerstan, anser han.

– Den upphandling vi har gjort innebär att cyklar ska finnas ända ut i kapillärerna, i Farsta, Hässelby och så vidare. Men om de faller så kommer vi självklart att titta på om vi tillsammans med bolagen kan styra upp ett privat lånecykelsystem för alla stockholmare.