Planen är att det ska kosta pengar att åka över nya bron, fyra kronor per passage. Detta trots att Skurubron är den enda förbindelsen mellan Stockholm – Saltsjö-Boo och Värmdö.

Men det här motsätter sig Nacka och Värmdö. Orsaken är att det i avtalet mellan Nacka och Trafikverket från 2010 står att brobygget skulle ha startat 2014, men det startade inte förrän 2019.

– Därför anser vi att avtalet inte gäller längre. Trafikverket har inte hållit sin del av överenskommelsen. Broavgifterna bör därför slopas, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelsens ordförande i Nacka.  

Värmdös kommunalråd Deshira Flankör (M) håller med:

– Förslaget har varit fullständigt absurt från början då det är Värmdöbornas enda väg in till Stockholm.

Nacka uppvaktade Trafikverket i frågan 2019, men har inte fått något svar.

Broavgift i minst 20 år

Trafikverket ska redovisa detaljerna kring broavgiften – hur det ska fungera rent praktiskt – minst sju månader innan den införs. Därefter fattar regeringen beslut.

– Mig veterligen har inga sådana beslut fattats ännu och det krävs för att de ska få börja ta ut avgifter, säger Mats Gerdau.

Om en broavgift införs ska den betalas i minst 20 år, efter det vet ingen hur lång tid det kan ta. Det hänger bland annat på hur många fordon som trafikerar bron. Avgiften ska ”bara” täcka kostnaden för nya bron, inte renoveringen av den gamla, så slutnotan hamnar på två tredjedelar av 1 miljard, alltså 666 miljoner kronor.

Varför gjorde ni den här dealen från början?

– Saltsjö-Boo och Värmdö växer snabbt och vi såg redan 2010 ett stort behov av en ny bro. Svaret vi fick var ”det finns inga pengar till det, det är inte prioriterat”. Så alternativet om de skulle bygga bron var att finansiera den med broavgifter, säger Mats Gerdau.  

Trafikverket skriver i ett mejl till Mitt i: ”Tidpunkten för byggstart är inte reglerat som en förutsättning för avtalets giltighet. Där står att projektet ska ’enligt nu aktuell tidplan byggstartas 2014, men så tidig byggstart som möjligt är angelägen’. Formuleringen ’nu aktuell tidplan’ visar på en insikt hos parterna om att byggstarten kan förskjutas.”

LÄS ÄVEN: Tajt schema på Skurbron - ska vara klar om ett år

LÄS ÄVEN: Klart för avgifter på Skurubron – Flankör: ”Jag är förbannad”