Fredrik Rister driver Ica Maxi Lindhagen där försäljningen stadigt har ökat de senaste åren – de tar numera emot varuleveranser fyra gånger om dagen.

– Vi öppnade 2009 och har därefter blivit större och större. Nu är vi uppe i så många leveranser att vi måste se över vår logistik, säger Ica-handlaren.

Frustrerande

Han vill därför halvera butikens varuleveranser från fyra mindre lastbilar per dag till två, eller kanske till och med bara en. Detta genom att använda en eldriven lastbil på hela 18 meter.

Trafikkontoret har gett Fredrik Risters begäran om undantag avslag, med hänvisning till trafiksäkerhet och framkomlighet.

– Vi tyckte att det här var en jättebra lösning, men sedan stöter man på hinder när man ska in i byråkratin. Det är frustrerande att det inte finns någon flexibilitet, med tanke på vad som blir bäst för oss, för dem som bor här och för miljön, säger han.

Säkerställer framkomlighet

Enligt stadens lokala trafikföreskrifter är det inte tillåtet med motordrivna fordon på över 12 meter inom kommunen, med undantag för vissa gator och särskilt undantagna fordon.

– Förbudet syftar till att förbättra trafiksäkerheten samt säkerställa framkomlighet i stadsmiljön, skriver Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret, i ett mejl.

Finns ett undantag

Det finns ett undantag för stadens längdregler väldigt nära Ica Maxi. Den sträckan är en kvarleva från när Hornsberg inte var lika exploaterat, och ligger mellan Lindhagensplan (rondellen) och Lindhagensgatan 105. Dit går det att ta sig via andra gator med undantag på Kungsholmen.

– Vi skulle behöva 300 meter till bara. Det borde gå att ha en dialog och ett resonemang, nu stirrar sig staden blind på den här paragrafen, säger Fredrik Rister.

Men staden står fast vid sitt beslut, och om något kan undantaget i Hornsberg försvinna i takt med att området förändras.

Trafiksäkerhet först

Malinda Flodman poängterar att Stockholms stad aktivt arbetar med omställningen till fossilfria fordon.

– Men trafiksäkerhet och framkomlighet måste beaktas vid varje bedömning om en eventuell ändring av en trafikföreskrift.

Utifrån en samlad bedömning har de kommit fram till att det inte är lämpligt att undanta den önskade sträckningen från den generella längdbegränsningen.

– Begränsningen syftar till att säkerställa en trygg och effektiv trafikmiljö där både kollektivtrafik, utryckningsfordon, boende och övriga oskyddade trafikanter kan röra sig smidigt.