Det var förra sommaren som antalet böter för parkering i terräng blev ett begrepp och sköt i höjden. Många Huddingebor blev förvånade när de fick böter på 1 300 kronor efter att ha ställt sig med ett par däck utanför vägbanan i villaområden. Tanken är att inte stå i vägen för annan trafik, men i stället åker man på böter.

Antalet böter för parkering i terräng ökade från 207 år 2023 till 984 i fjol; en ökning med 375 procent.

Allra flest böter utfärdades i Segeltorp, följt av Stuvsta. Många bilar lappades även vid badplatserna Vårbybadet och Gömmarbadet förra sommaren. Men parkering i terräng är inget Huddinge-fenomen, utan regleras i lagen.

Nu har den liberala riksdagsledamoten och tidigare Huddingepolitikern Malin Danielsson tillsammans med en partikollega lämnat in en motion till riksdagen om att ändra trafikförordningen.

– Det handlar om att utreda möjligheten för kommuner att göra undantag i större utsträckning i tätbebyggda områden. Det är en direkt följd av det vi sett i Huddinge, men som vi också ser på andra håll, säger Carl Otto Engberg (L), oppositionsråd i kommunen.

Carl Otto Engberg (L), oppositionsråd.

Carl Otto Engberg (L), oppositionsråd.

Privat

Vill säga upp avtalet

Partiet vill antingen se en förändring av lagtexten eller ge kommunerna möjlighet att tillåta parkering med två hjul utanför asfalten där det är lämpligt.

– Det här löser inte problematiken i Huddinge på kort sikt. Men vi ser att det behövs en förändring på nationell nivå.

Lokalt tycker Liberalerna att kommunen ska säga upp avtalet med parkeringsbolaget.

– Precis som att många var missnöjda med städningen av skolor och man sa upp avtalet med städleverantören tycker vi att man ska göra det här. Förtroendet är förbrukat, säger Carl Otto Engberg.

En av punkterna i den utredning som gjordes under våren var att kommunen skulle framföra till parkeringsbolaget vad som ska prioriteras.

– Vi har, mot bakgrund av den diskussion som varit, förtydligat att parkering som förhindrar framkomlighet och trafiksäkerhet är det som ska prioriteras, har kommunalrådet Emil Högberg (S) tidigare sagt till Mitt i.

Mittenstyret har även föreslagit att den högsta bötesnivån – 1 300 kronor – bör sänkas för alla överträdelser till 1 100 kronor och därmed ligga på samma nivå som grannkommunerna i södra Stockholm.