Det råder en uppgiven stämning bland de handlare som Mitt i möter i Hötorgshallen en måndag strax efter lunchtid.

– Jag hatar att klaga. Men jag är uppriktigt orolig för hallens framtid. Jag har ju varit här nere sen jag var sjuårig grabb och farsan startade G. Nilssons livs. Nu har jag jobbat gratis, utan att kunna ta ut lön, sedan i mars, säger Leif Andersson, som har tagit över verksamheten efter sin pappa.

Har haft problem länge

Handlarnas ekonomiska situation har varit svår länge. Det började långt innan coronapandemin slog till, berättar de. Enligt butiksägarna blomstrade affärerna under 00-talet: besöksantalet ökade för varje år.

2010 beslutade Stockholms stad att Hötorgshallen skulle renoveras och byggas om till en kostnad av 85 miljoner kronor. En genomgripande upprustning, men också en energieffektivisering. Dessutom byggdes ett övre plan. Renoveringen påbörjades våren 2011 och nyinvigningen skedde två år senare. Slutnotan landade på 155 miljoner.

– Inför renoveringen presenterade man det som att besökssiffrorna skulle öka. Man pratade om den stora inflyttningen till Stockholm, det utlovades guld och gröna skogar. Men prognosen stämde inte. Ändå behöll man de höjda hyrorna för att kunna räkna hem pengarna som man hade lagt ut, säger Leif Andersson.

I början efter renoveringen fick handlarna en instegsrabatt.

– För vår egen del stack hyran sedan iväg med ungefär 70 procent. Att jämföra med de kostnadsökningar på 35-40 procent för oss handlare som det talades om inför renoveringen, säger Sven Eriksson, ordförande i Hötorgshallens handlarförening, och fortsätter:

– Efter ombyggnaden har stora byggprojekt i området avlöst varandra vilket har tagit bort en väldigt stor del av vårt naturliga kundflöde.

Han och de andra menar att en stor anledning till att renoveringen gjordes var att staden legat efter med underhållet.

– Den var ingenting som vi handlare tjatade oss till. Struntar man i underhållet så kommer det till en punkt när en renovering är oundviklig, säger Peter Schenk som har ”Hellbergs fågel & vilt”.

"Det finns inga kunder"

Kanske blir covid-19 dödsstöten, tror han.

– Det finns inga kunder: stora kontor i området har flyttat och turisterna kommer inte längre. Dagens hyror hade ju inte varit ett problem om besöksantalet hade ökat. I dag är vi dessutom fler handlare som ska dela på färre kunder. 

Handlarföreningen riktar skarp kritik mot hyresvärden som är fastighetskontoret inom Stockholms stad. 

– Vi har kämpat i det tysta och har länge försökt att ha en dialog om detta med fastighetskontoret. De har bytt förvaltare ett flertal gånger och vi har fått möta olika personer. De som var med under renoveringen sitter inte kvar på sina stolar, säger Sven Eriksson och fortsätter:

– Vi skulle önska en långsiktig plan. Vad vill staden med Hötorgshallen? Om det fortsätter så här kommer vi att överleva högst ett halvår till. Vi har flaggat för detta men får ingen riktig respons.

Enligt handlarföreningen har tre fjärdedelar av handlarna inte betalat hyra sedan i april.

– I våras hade vi ett möte där representanter från fastighetskontoret sa att de skulle "agera snabbt och kraftfullt". Men vi fick inget omedelbart svar. Sommaren kom och tjänstemännen gick på semester. Vi påtalade återigen att vi måste få en plan för 2021. Efter sex veckor fick vi svar.

Fastighetskontoret föreslog då en 20-procentig rabatt på grundhyran från juli i år. Det är otillräckligt, menar handlarna.

– Fastighetskontoret kastar inte ut oss nu. Men det mesta av det vi inte har betalt måste vi betala nästa år, tillsammans med full hyra, säger Leif Andersson.

Vad vill ni att staden ska göra?

– Se till att vi får hyresfritt sex månader så att vi åtminstone kan andas. Vill man hindra att det här blir ett museum så måste kraftigare åtgärder vidtas. De har redan tappat duktiga handlare. I dag står flera lokaler tomma.

Fastighetsborgarrådet Dennis Wedin (M) väljer att svara på kritiken via mejl och skriver att det är läget just nu är tufft för företagare i alla branscher.

"Hyresrabatt är ju ett verktyg av flera för att stötta de som har det tufft, från statligt håll finns exempelvis permitterings- och omsättningsstöd. När det nationellt fanns ett system för hyresrabatt fick handlarna i Hötorgshallen 50 procent hyresreducering. Det finns inte längre, men därefter har handlarna ändå fått en 20-procentig hyresrabatt året ut. Det är mer än vad många andra av stadens hyresgäster kunnat få. I övrigt får jag hänvisa till fastighetskontoret som i dessa tider har tuffa ekonomiska prioriteringar och avvägningar att göra".