Vart fjärde år tar Region Stockholm fram en uppdaterad plan för de statliga investeringar i vägar, spår och andra trafiklösningar som regionen själv kan styra över.

Den så kallade länsplanen – en lista över ett 30-tal olika investeringsobjekt som kan förverkligas fram till 2037 – är nu redo att skickas ut till länets kommuner för synpunkter.

Det mesta på listan har funnits med sedan tidigare – som exempelvis tunnelbanans utbyggnad, Roslagsbanans förlängning till City och ett antal stora och små förbättringar av länets bilvägar.

64 procent går till kollektivtrafik, 24 procent går till vägar och 12 procent till nya cykelbanor. Av de totalt 14,85 miljarderna som fördelas är det bara 1,15 miljarder som går till nya projekt.

"Steg i rätt riktning"

– Årets länsplan är ett stort steg i rätt riktning och handlar om att stärka det hållbara resandet. Med de förstärkningar vi har fått kan vi nu täcka de fördyringar som skett i befintliga objekt samtidigt som vi kan göra några nya prioriteringar, säger Michaela Haga (C), ordförande för infrastuktur- och regionplaneutskottet.

Michaela Haga (C), infrastrukturregionråd.

Michaela Haga (C), infrastrukturregionråd.

Region Stockholm

Det största av de fyra nya projekt som pekas ut är att Huddingevägen – väg 226 – läggs i ett nedsänkt tråg vid Flemingsberg, vilket möjliggör en planskild korsning och en anslutning till den framtida Spårväg syd.

Detta beräknas kosta totalt 739 miljoner och ska byggas klart åren 2035-2037.

– I dag går 226:an som en barriär genom Flemingsberg. Så här skapar vi en bättre stadsmiljö och stödjer bostadsutvecklingen i den regionala stadskärnan, säger Michaela Haga.

Spår till Norra Djurgårdsstaden

Ett annat projekt hon lyfter fram är utbyggnaden av bytespunkten mellan pendeltåg och tvärbana i Årstaberg, som i dag är trång och underdimensionerad.

Bytespunkten i Årstaberg är inte särskilt attraktiv i dag och behöver byggas ut, menar Michaela Haga (C).

Bytespunkten i Årstaberg är inte särskilt attraktiv i dag och behöver byggas ut, menar Michaela Haga (C).

Mostphotos

Detta är tänkt att ske 2034-2035, men förutsätter att staten skjuter till ytterligare pengar i den nationella planen.

– Vi visar vår vilja att investera i Stockholms spårtrafik, men behöver också att regeringen tar sitt ansvar. Pendeltågsresenärerna är värda det.

De två återstående projekten är en ny bussbro vid Fittja i Botkyrka och en cykelbana mellan Arninge och Vallentuna.

Lite mer dolt i länsplanen finns 500 miljoner avsatta för "framtida investeringar i kollektivtrafikens infrastruktur". Det kan enligt Michaela Haga bland annat kan handla om statlig medfinansiering för Spårväg Citys förlängning till Norra Djurgårdsstaden och nya utgångar på pendeltågsstationer.