Gun och Göran Nybom, båda 82, bor på tredje våningen på Vallhornsvägen 16 i Skogås. Gun har kraftig artros i hela kroppen och har bytt både höfter och axlar. Nu väntar hon på en knäoperation. Göran har också artros och en alzheimerdiagnos.

De är helt beroende av hissen för att kunna ta sig till och från sitt hem. Och hissen är allt annat än pålitlig.

– De senaste två åren har den stått still 25-30 gånger, säger sonen Tommy Nybom.

Han är upprörd över hur det här påverkar föräldrarna.

– Morsan har fått ringa och avboka läkartider för att hon inte kommer ut. En gång stod den still i ett par veckor. Hela livet hamnar på paus för att de inte kan ta sig ut, säger han.

En söndag för några veckor sedan blev de utestängda på riktigt. När Tommy skulle lämna av föräldrarna i deras hem stod hissen still. Tommy ringde hissjouren och fick till svar att de skulle åka dit så fort de kunde, men att det kunde ta ett par timmar. I stället för att stå och vänta åkte de och fikade.

– När vi kom tillbaka satt det en lapp på hissen där det stod "reparation pågår" eller liknande. Jag ringde igen och fick till svar att det behövde göras en felsökning och det är ingenting som går att åtgärda nu, berättar Tommy.

Angie Gray

Räddningstjänsten ryckte ut

Tommy Nybom har själv artros och klarade inte av att hjälpa hjälpa föräldrarna upp. Han provade att ringa hyresvärden Heimstaden, men ingen som svarade. Till slut fick han ringa 112, och fem brandmän ryckte ut. Efter många om och men fick de bära upp Gun Nybom på hennes rullator.

– Det tog 40 minuter. Det var jättejobbigt och hon har alldeles kallsvettig efteråt, berättar Tommy.

Han är tacksam för hjälpen men tycker att det känns fel.

– Det är ju inte rätt att brandmän ska göra sådant här för att en hiss inte kan lagas på en söndag. På måndag förmiddag var hissen lagad, så det kan ju inte ha varit något stort fel, säger Tommy Nybom.

Brandmännen bar till slut upp Gun Nybom på hennes rullator.

Brandmännen bar till slut upp Gun Nybom på hennes rullator.

Angie Gray

Har varit upprepade problem med hissen

Hyresvärden Heimstaden har varit i kontakt med hissreparatören efter att de fått reda på händelsen.

– Det var tydligen en kabel som det var strul med. Det står i avtalet att de ska åka ut alla dagar. De har bekräftat att det har brustit från deras sida. Det är bara djupt beklagligt att det blev så. Hade man kontaktat vår förvaltning är jag säker på att vi hade kunnat stötta på något sätt, även om vi inte kan laga hissen. Man ska inte behöva ringa räddningstjänsten för att komma upp i sin lägenhet, det är inte okej, säger Robin Wilhelmsson, presstalesperson på Heimstaden.

Tommy Nybom säger dock att han ringde Heimstaden, men att ingen svarade.

Robin Wilhelmsson bekräftar att det varit återkommande problem med hissen.

– Vi har fått reda på nu att den har varit ur drift åtskilliga gånger, det är ett mönster. Det skulle hissreparatören ha rapporterat till oss, men det har man inte gjort. Vi får ju utgå från att den fungerar nu, men om det är mycket strul med den så får den kanske bytas ut, säger han.