Ökad bevakning, bättre staket och nya kameror med markradar och larm är några av förklaringarna till att SL på fem år har lyckats få ner klottret med 57 procent, räknat i nedklottrad yta.

2018 handlade det om ytor motsvarande 30 fotbollaplaner, vilket minskade till 13,5 fotbollsplaner 2022.

– Mer i detalj vad vi gör för att förhindra klotter och skadegörelse berättar vi inte av lätt förklarliga skäl. Men vi jobbar aktivt med detta, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL.

Avskräckande effekt

Han tillägger att "en inte obetydlig del av minskningen" sannolikt beror på att flera storklottrare greps i december 2019. Våren 2022 dömdes de till fängelse och miljonskadestånd. Domarna har överklagats till hovrätten, som ännu inte har meddelat sitt beslut.

– Hursomhelst har detta troligen en avskräckande effekt både på dessa storklottrare och på andra, säger Claes Keisu.

De sammanlagda kostnaderna för att åtgärda klotter och skadegörelse inom SL har minskat från 192 miljoner år 2020 till 119 miljoner år 2022.

2020 var dock ett toppår som stack ut, beroende på att många repade fönsterrutor i tunnelbanan byttes ut. Kostnaderna är nu tillbaka på nivån som gällde 2015-2017.

LÄS MER: Medelålders storklottrare inför rätta