Färgsprakande pillerburkar, tjusiga turbaner och blommande kreationer. I Livrustkammarens salar visas nu utställningen ”Hatt Couture – kungligt hattmode”. Här möts kunglig glans och glömda hantverkare i en hyllning till huvudbonaden som en gång krönte varje stilmedveten svensk.

– Hatten ska berätta kulturhistorien. Det gick ju till exempel inte an att komma till kontoret i en hatt med flor. Då var det bättre att ha en liten basker på huvudet. Turbanen däremot – den var alltid rätt, säger utställningens producent Sofi Hjort.

Prinsessan öppnar garderoben

Från museets egna samlingar visas huvudbonader som burits av bland andra drottning Louise och prinsessan Sibylla. Men även dagens kungligheter har bidragit: prinsessan Sofia och prinsessan Christina har lånat ut hattar och hårprydnader ur sina garderober.

För den som gillar hovens flärd finns mycket att vila ögonen på. På bild: Sofia Nestor.

För den som gillar hovens flärd finns mycket att vila ögonen på. På bild: Sofia Nestor.

Angie Gray

– Vi är mycket tacksamma för deras generösa inlån och hjälp med att sätta de fina hattarna och hårprydnaderna i sina sammanhang, säger Malin Grundberg, museichef på Livrustkammaren. 

Men hattens historia är inte bara en kvinnlig sådan. I montrarna står också arvprins Gustaf Adolfs höga derbyhatt och kung Gustaf V:s eleganta borsalino.

Konstnärerna bakom

Från hovets salonger leder vägen vidare till ateljéernas värld. Vi får möta modisterna Rune Holmgren och Gaby Röstberg; två ”hattkonstnärer” som hade direktkontakt med Paris modehus.

– De var stora profiler i sin samtid. I deras ateljéer i Stockholm flockades dåtidens societet. Men i dag är de nästan helt bortglömda. Det finns inte ens en Wikipediaartikel om Rune, som ändå kallades Sveriges hattkung, berättar Sofia Nestor, även hon producent för utställningen.

Lika självklar som skorna

Mitten av 1900-talet var hattens guldålder. Att bära hatt var lika naturligt som att ta på sig skor innan man gick ut.

– Men den eran var också en sorts sista uppblomstring innan hattarna mer och mer försvann ur modet, säger Sofia Nestor.

I dag lever traditionen främst vidare inom det kungliga garderobsutrymmet. Prinsessan Sofia uppskattar en hatt, men i vardagen har hatten tappat sin plats. Vad hände egentligen?

– Hatten blev lite tantig. De unga vuxna ville inte se ut som mamma eller mormor. Den stod för en äldre tid och ett annat samhälle. Tonårsmodet satte fokus på frisyrer – då fungerade det inte att bära hatt. Man knöt hellre en sjalett, säger Sofi Hjort.

Prova en hatt

Förr omgavs hattbärandet också av tydliga regler. 

– Sånt finns ju inte i dag men kanske skulle det behövas. Om man inte brukar bära hatt kan det kännas som att man klär ut sig. Man känner sig lite dum, säger Sofi Hjort.

Och just därför uppmuntrar utställningen till att prova. I ett hörn finns en prova-på-station där besökare kan testa olika modeller, spegla sig, lära sig lite hatt-lingo.

– Tanken är att man ska gå härifrån och vara väldigt sugen på att bära hatt igen.