1,2 mil elkabel med en kapacitet på 400.000 volt grävs ner väster om Stockholm. Miljardprojektet ska säkra stadens framtida strömförsörjning – och får samtidigt bort störande högspänningsledningar från naturen.

Under hösten har arbetet under vattnet pågått utanför Drottningholm. Nio massiva sjökablar har kommit på plats som binder samman de kablar som ska läggas på norra och södra sidan om Mälaren av Ellivio.

Första gången

De nya kablarna gör det möjligt att ta bort dagens luftledning. Det är första gången en 400kV kabelförbindelse förläggs på detta sätt i en urban miljö i Sverige. Det är från det specialbyggda kabelläggningsfartyget Pleijel som kablarna rullats ut.

– Förläggningen är klar, det som kvarstår är att vi ska skydda kablarna i farlederna.Då lägger man på stensäckar för påkörningsskydd och sedan ska vi skarva ihop kablarna med markkablarna - men det görs först 2022, säger Jenny Nilander, Ellevios projektledare.

Kritiskt läge

Just vid Drottningholmssundet förväntade sig Ellivio ett kritiskt läge. Kablarna är cirka 16 centimeter i diameter och massiva, ledaren i mitten är av metall. Kablarna i sig är extremt svårböjliga vilket gör arbetet svårt i sig.

– Vi trodde det skulle bli problem med genomdraget genom rören vid Drottningholmssundet där vi har lagt kabelskyddsrör i cirka 200 meter för att det finns många andra ledningar, men allt gick över förväntan.

Sträckan i den här etappen av kabelläggningen är på cirka 5,6 kilometer.

– Vi har dykare som har övervakat arbetet och till sin hjälp har de även en så kallad ROV - remote operated vehicle, en liten mini-ubåt utrustad med gripklor och kamera som man manövrerar från fartyget, säger Jenny Nilander.

Det är även viktigt att installationsarbetet görs med försiktighet så att det inte frigörs partiklar från botten som riskerar att störa djurlivet.

https://www.mitti.se/nyheter/kraftkablarna-over-malarhojdsbadet-ska-bort/reptap!kQ@Kpbejt8MIz8dGg0hR7A/

Just i Drottningholmssundet såg förutsättningarna lite annorlunda ut för att lägga kabeln.

– Dels är det gamla brofundament och kulturminnesvrak att ta hänsyn till, dels har det legat en massa stockar, kundvagnar och mopeder på botten. För att inte tala om gamla fiskenät och ankare som fastnat i andra ledningar därnere.

En hel del tid på plats har därför gått åt till att rensa upp botten från bråte för att komma fram med kablarna. Vraken måste kabeln anpassa sig efter eftersom de är kulturminnesmärkta.

2022 är tanken att den nya ledningen ska börja användas