Stora Marknadsvägen är en av kommunens högst belastade gator och trafiken på vägen räknas öka med cirka 13 procent till år 2040.

Täby kommun har länge velat ha haft en tunnel som under Stora Marknadsvägen – nu blir planerna mer konkreta.

En åtgärdsplan för Stora Marknadsvägen klar. I den har man både tittat på kortsiktiga lösningar och mer långsiktigt – för att minska köerna och göra det säkrare för fotgängare och cyklister.

Men arbetet med att förbättra vägen har tagit längre tid än planerat från början.

– Vi har redan gjort åtgärder på vägen och de har gett effekt. Det är bra att utredningen visar att vi kan göra ytterligare åtgärder som kommer förbättra framkoling innan vi gör de mer långsiktiga arbetena, säger han.

Kortsiktiga åtgärder

Åtgärderna som finns med i planen är: ett regionalt gång- och cykelstråk längs Stora Marknadsvägen, ny trafiksignal i korsningen med Marknadsvägen, ett extra körfält i östlig riktning på Stora Marknadsvägen.

Samt en ny utfart från Marknadsvägen. 

– Utfarten är en liten åtgärd men det kommer vara stort för de som bor på Marknadsvägen när de ska komma ut och åka centrum, säger Johan Algernon.

Stadsbyggnadsnämnden har godkänt förslagen och i snart ska beslutet tas upp i kommunfullmäktig. Godkänns det där så kan de starta arbetet redan i år, berättar Johan Algernon.

Skissbild på tunnel under galoppfältet station och under Stora Marknadsvägen. I ett av förslagen kommer även bussar gå i tunneln.

Skissbild på tunnel under galoppfältet station och under Stora Marknadsvägen. I ett av förslagen kommer även bussar gå i tunneln.

Täby kommun

Ny tunnel kan byggas

Men i utredningen finns även en ny tunnel med. Planen är att den ska byggas under Galoppfältets station och vidare under Stora Marknadsvägen.

Det finns idag två förslag på hur tunneln kan komma att se ut. I båda förslagen ska gång- och cykeltrafik använda tunneln. Men i ett av dem ska även busstrafik gå under vägen.

Kommunen kan inte gå vidare innan de vet hur trafikförvaltningen inom Region Stockholm tänkt planera kollektivtrafiken i Täby park, berättar Johan Algernon.

Kan gå bussar i tunneln

De ska därför utreda tunneln vidare.

– Det vi vill ha är en tydlig avsiktsförklaring kring hur de i framtiden kommer kollektivtrafikförsörja inom Täby park, det påverkar hur vi utformar kopplingar och gator. Vi behöver även veta det så vi inte över- eller underinvesterar, säger han.

De kortsiktiga arbetena som ska göras först beräknas kosta 45 miljoner kronor.

Kostnaden för de åtgärdsförslagen på lång sikt, där tunnelbygget är med, beräknas kosta 115 till 170 miljoner kronor beroende på vilket alternativ man väljer att gå på. 

En tunnel kommer bidra till mindre stopp för bilisterna eftersom fotgängare och cyklister inte behöver passera vägen.

– Vi kan även plocka bort ett rödljus från Stora Markandsvägen, säger han.

När tunneln kan komma att bli klar kan de inte svara på i dagsläget.