Västflyg kom.
Brommaflyg kom.
Två flyglinjer som under året etablerat sig på Bromma flygplats.
I båda flygbolagen har privata näringslivet gått in med pengar för att hålla flyglinjerna under armarna, eller snarare, under vingarna.
Statligt ägda Swedavia driver Bromma flygplats. De kämpar också med att få ekonomin att gå ihop.
Swedavia driver sammanlagt tio flygplatser runt om i landet, varav en är Bromma.
Ulrika Francke, ordförande i Swedavias styrelse, säger att man får anpassa sig när man driver en flygplats som Bromma, som går en så pass osäker framtid till mötes.
– Det kostar oss mycket och vi får inga intäkter på Bromma, så är det ju. För dagen kan jag inte svara riktigt på summorna men det är kanske 80–90 miljoner kronor som vi förlorar på Bromma varje år i det här läget.
En förlust som beror på minskade intäkter från passagerartrafik och hyresintäkter.
Vill undvika förluster
Swedavia har krav på sig att gå bra finansiellt.
– Det är klart, då vill man undvika förluster men än så länge så är det så att vi driver Bromma.
Hon säger att styrelsen har ett fokus på flygplatsen, att hålla flygplatsen öppen för trafik och se till att de som jobbar på flygplatsen mår bra.
Frågan om de nya linjer som nu flyger på Bromma kan rädda Bromma, låter hon andra svara på.
– Vi har ju sett flygbolag som har gått i konkurs, flyg är svårt att få ekonomi i i liten skala, det är inte en fråga för oss som driver flygplatsen utan det är för flygbolagen.
Ulrika Francke, ordförande i Swedavia, ser fram mot 2026. Då presenteras en utredning som ska ge besked om framtiden för Bromma flygplats.
JONAS BORG
Tidigare i år framkom att markhyran som Swedavia betalar till Stockholms stad, som äger marken som flygplatsen ligger på, är 5 000 kronor i månaden.
Ulrika Francke säger att hon inte har varit med och förhandlat om hyresnivån.
– Det är ett gammalt kontrakt som löper, det är nog länge sedan det fastslogs.
Har du någon uppfattning om hyresnivån?
– Nej.
Hur ser det ut på Bromma flygplats om ett år? Vad är din bild?
– Ungefär som i dag skulle jag tro, vi har ett privatflyg som fungerar, vi har några enstaka linjer som kommer och går. Det är så jag tror det kommer att se ut.
Längre fram? Kan det se ut så till 2038 då markarrendet löper ut?
– Väldigt mycket avgörs av den utredning som sitter som ska leverera besked i slutet av september nästa år, som då har tagit ett grepp över Flygsverige, får man väl säga. Då får vi se vad som händer.
Swedavia får enligt infrastrukturministerns presstjänst inga skattepengar utan ska finansiera verksamheten genom intäkter från flyg och övrig verksamhet.
Mitt i har sökt finansdepartementet med frågan om Swedavia har krav på sig att kompensera den ekonomiska förlusten bolaget gör på Bromma flygplats.