Initiativ. Mustafa Zatara, Elise Ekmen och Tomas Amanuel driver plattformen FörortsEntreprenörer. Foto: Stephanie Starkenberg Ferrari

Här får ortens entreprenörer synas

Järvasonen Mustafa Zatara saknade en plattform med positiva förebilder för personer i orten, när det kommer till entreprenörskap. Det ville han ändra på. Nu växer Instagramkontot FörortsEntreprenörer i rasande takt.

  • Publicerad 12:18, 15 apr 2021

Googlar man på entreprenörer kom det inte direkt upp bilder på folk från orten, insåg Mustafa Zatara, trots att många sådana finns. Därför startade han för något år sedan Instagramkontot FörortsEntreprenörer (@forortsentreprenorer).

Där kontaktar han entreprenörer från orten som han sedan lägger ut bilder på och berättar om deras bakgrund, vilket som är deras område och vägen till entreprenörskap.

– Syftet är att inspirera och framför allt motivera följare till kreativitet och success. Det har varit väldigt många svarta rubriker från förorterna och jag kände en stark vilja att lyfta lite av det positiva. Man ska få känslan av att det går att lyckas oavsett vilken adress man vuxit upp på, säger han.

Vill ändra bilden

Det var dock inte förrän ungefär två månader sedan som allt tog fart på riktigt. I samband med det tillsattes även en arbetsgrupp, då vännerna Elise Ekmen och Tomas Amanuel också blev inblandade i kontot och dess utformning.

Elise Ekmen är själv från västerort och engagerad i föreningslivet och demokratifrämjande frågor.

– Förortsentreprenörer handlar för mig om mer än bara entreprenörskap; det handlar om representation och inkludering. Man vet även att entreprenörskap är en av de främsta vägarna till ekonomisk framgång, och genom plattformen kan vi visa på möjliga variationer av karriärsval, säger hon, och fortsätter:

– Man ser ofta atleter och musiker från orten som lyckats, men inte så mycket annat. I dag är kanske bilden många har av en entreprenör att det är en vit man från innerstan. Vi vill ändra på det.

Rekryterat entreprenörsscouter

Nu vill trion utveckla kontot ännu mer och bredda konceptet. De har bland annat rekryterat entreprenörsscouter i Malmö, Uppsala, Örebro och Göteborg, så att plattformen kan bli mer nationell.

– Vi tittar även på vad mer man kan göra med kontot än att enbart vara en informationsportfölj. Vi har bland annat en idé om att vi ska börja göra små minidokumentärer där vi träffar entreprenörerna och får deras storys i videoformat, och kanske anordna träffar och annat säger Elise Ekmen.

I skrivande stund är kontot uppe i nästan 1 400 följare, och växer hela tiden. Responsen har varit positiv, berättar Mustafa Zatara.

– Det är studievägledare som säger att de brukar visa kontot för studenter, entreprenörerna är glada för att de blir lyfta, följare hör av sig och känner sig inspirerade – det är exakt det vi är ute efter, säger han.