Bygget av nya tunnelbanan till Barkarby och Nacka (via Sofia) pågår för fullt, likaså gula linjen till Hagastaden.

Och sträckningen för den nya linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö har nyligen slagits fast.

Men det kommer mera. I alla fall om politikerna i Region Stockholm får som de vill.

De borstar nu av ett par planer om tunnelbanans utbyggnad, som legat i malpåse.

Binder samman

Främst handlar det om att länka ihop Hjulsta med Barkarby, och Hagsätra med Älvsjö.

Frågan har aktualiserats i samband med att regionen yttrat sig över Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen för den närmaste tio åren.

– Vi vill göra staten medveten om att tunnelbanan inte är färdigutbyggd, säger Gustav Hemming (C), regionråd med ansvar för tillväxt och samhällsplanering.

Dennispaketet blev en satsning på vägar, med bland annat Förbifart samt Norra och Södra länken, medan tunnelbaneutbyggnaderna lyftes in i Stockholmsförhandlingen.

I regionen pågår nu en utredning om tunnelbanans utveckling fram till 2050. Bland planerna finns även att förlänga tunnelbanan från Skarpnäck söderut till Sköndal.

Bra modell

Regionen anser att en sammanlänkning av kollektivtrafiken är nödvändig, och att investeringarna bör delfinansieras genom att bygga nya bostäder.

– Modellen med en Stockholmsförhandling har tre positiva effekter, dels gör den så att vi har råd att bygga infrastruktur, dels så att det byggs bostäder, och så gör samplaneringen att fler kan åka kollektivt, säger han.

Och investeringar i spårtrafik är inte något som splittrar partierna i regionen.

Miljöpartiet kritiserar till exempel i sitt yttrande att nationella planen inte innehåller några investeringar i ny spårtrafik för Stockholms räkning, och påpekar att det behövs t-bana till Bromma flygplats om den exploateras och blir en ny stadsdel.

Naturlig förlängning

Socialdemokraterna skriver att Hjulsta-Barkarby är "nästa naturliga steg att ta" och att det i Hjulsta är förberett för en framtida förlängning, något som planerades redan i Dennispaketet på 90-talet.

https://www.mitti.se/nyheter/tunnelbanans-nya-superhissar-kor-fyra-meter-per-sekund/repvbd!dwJDbReGCirBL32Aag1Q/

https://www.mitti.se/nyheter/halften-sa-langa-perronger-pa-nya-t-banans-stationer/repvbg!SMSnkBqxck@u0Ph5uOTdw/

https://www.mitti.se/nyheter/klart-sa-ska-nya-tunnelbanan-till-alvsjo-dras/repula!t02KQiAuTs9kgXoEu8NThg/