I mars 2024 tog SJ över pendeltågen i Stockholm från det krisande MTR, vilket har lett till en stabilare trafik.

Under fjolåret ökade antalet påstigande med runt 18 200 personer jämfört med 2023, en uppgång med 6 procent.

I våras meddelade regionen att man efter sommaren skulle sätta in 18 ytterligare avgångar per dag på sträckan mellan Handen och Kallhäll med start i höst.

Den 1 september blev det verklighet.

– Vår bedömning är att det här kommer göra stor skillnad för människor som är på väg in eller ut genom Stockholm, säger Jakop Dalunde (MP), SL:s nya ordförande.

Fler avgångar i rusning

De nya avgångarna är fördelade till fyra i morgonrusningen och fem i eftermiddagsrusningen i båda riktningar.

– Jag har själv bott längs pendeltågslinjen och det har varit många morgnar då man stått och trängts. Så det känns extra bra att kunna presentera en sådan här satsning, säger Jakob Dalunde

Jakop Dalunde (MP), SL:s ordförande.

Jakop Dalunde (MP), SL:s ordförande.

Miljöpartiet.

Med de utökade avgångarna är man i huvudsak tillbaka på den nivå av trafik som gällde 2022, innan tusentals tåg började ställas in på grund av lokförarbrist, strejk och eftersatt underhåll.

Två av de viktigaste skälen till att trafiken har kunnat utökas nu är att det både finns tillräckligt med personal och tillräckligt många fungerande tåg.

SJ har lagt ett par hundra miljoner extra på fordonsunderhåll och jobbat hårt för att förbättra relationen till de fackliga organisationerna.

Kommer inte öka mer

I nuläget finns det inte planer på att utöka trafiken på andra pendeltågslinjer.

– Vi har tillsammans med förvaltningen gjort bedömningen att det är här trängseln är som störst.

Räcker det?

– Nu är vi i gång med det här projektet. I grund och botten är det de ekonomiska premisserna som styr. Lyckas vi skapa mer intäkter och stärka ekonomin så kan vi bygga ut kollektivtrafiken, säger Jakop Dalunde.