För exakt ett år sedan tog SJ över pendeltågen i Stockholm från det krisande MTR, vilket har lett till en stabilare trafik.
I snitt har SJ kunnat levera 94 procent av de beställda avgångarna under perioden mars 2024 – januari 2025. Det kan jämföras med ett snitt på 77 procent under det kaotiska året dessförinnan.
Antalet påstigande per dag har ökat med runt 18 200 jämfört med 2023, en uppgång med 6 procent.
– Efter sommaren sätter vi in ytterligare nio avgångar i varje rikting i rusningstid mellan Kallhäll och Handen. Därmed kommer vi upp i det vi kallar full trafik, eller en 100-procentig beställning, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.
SL: behöver inte öka mer
De nya avgångarna läggs till från och med vecka 36, i månadsskiftet augusti-september. Efter detta ser SL inte något behov av att ytterligare utöka pendeltågstrafiken, meddelar pressavdelningen.
Det betyder också att man i huvudsak är tillbaka på den nivå av trafik som gällde 2022, innan tusentals tåg började ställas in på grund av lokförarbrist, vild strejk och eftersatt underhåll.
De två viktigaste skälen till att trafiken har kunnat utökas är att det nu finns både tillräckligt med personal och – efter sommaren – tillräckligt många fungerande tåg.
SJ har lagt ett par hundra miljoner extra på fordonsunderhåll och jobbat hårt för att förbättra relationen till de fackliga organisationerna.
Inte längre lokförarbrist
– Vi har en förbättrad fordonstillgång och det råder inte någon lokförarbrist på pendeln. Vi har etablerat en ambitiös skyddsorganisation och vi har minskat sjukfrånvaron, säger Stina Petrini, kommunikationschef på SJ Stockholmståg.
Men allt går inte som på räls. Under det första året med SJ har den totala punkligheten för pendeln snittat på 85 procent – nästan exakt samma siffra som ett år tidigare. Nu i januari föll punktligheten kraftigt till 76,7 procent.
Detta är visserligen utifrån ett betydligt högre antal avgångar. Men det visar att man fortsatt har stora problem med spåren och växlarna, som statliga Trafikverket ansvarar för. Den del av punktligheten som SJ själv ansvarar för ligger fortsatt högt.
– Det har varit omfattande problem med sprickor i rälsen, som ligger bakom mycket av förseningarna. Vi är långtifrån nöjda och kommer att ha en fortsatt tät dialog med Trafikverket kring detta, säger Anton Fendert (MP).
Pendeltågen 1 miljard dyrare sedan SJ tog över
SL:s kostnader för pendeltågen ökade med totalt 1 064 miljoner – eller 35 procent – under 2024 efter att SJ tagit över trafiken från MTR. SL menar dock att jämförelsen ger fel bild.
ARTIKELN HAR UPPDATERATS.
Den 1 mars 2024 tog SJ över pendeltågstrafiken i Stockholm på ett så kallat nödavtal, efter att den tidigare operatören MTR kastat in handduken i förtid.
Att det skulle bli dyrare stod klart från början, eftersom SJ fick betalt för de faktiska kostnaderna på löpande räkning. Syftet var att få upp kvaliteten och komma i kapp med underhållet efter flera år av kaos.
– MTR var billigare, men då hade vi missnöjda resenärer, väldigt mycket inställd trafik och en stor fordonsbrist, kommenterade Claes Keisu, pressansvarig på SL, till Mitt i förra året.
I maj förra året räknade man med en fördyrning med totalt 414 miljoner inklusive uppstartskostnader.
Betydligt färre avgångar
Men enligt verksamhetsberättelsen för 2024 ökade nettokostnaderna för pendeltågen med drygt en miljard – en ökning med 35,4 procent. Räknar man bort overhead- och kapitalkostnader blir ökningen "bara" 870 miljoner jämfört med 2023, vill SL förtydliga.
SL anser dock att jämförelsen blir missvisande, eftersom antalet avgångar 2023 var betydligt lägre än ett normalt år.
Jämför man istället 2024 och 2019 har kostnaderna för pendeltåget ökat med 493 mkr. En del av detta förklaras av inflationen, som varit 25 procent under perioden.
Vill inte fortsätta
Just nu pågår upphandling av det långsiktiga kontrakt som ska ersätta nödavtalet i mars 2026 Vad priset blir då kan ingen säga i dag – men meningen är att det ska pressas ner rejält.
SJ har gjort klart att de inte vill delta i upphandlingen eftersom det skulle innebära en alltför stor ekonomisk risk.
Både lokförarfacket och Vänsterpartiet har uttryckt oro för att pendeltågstrafiken på nytt ska tappa i kvalitet när sparplanerna sätts i verket nästa år.
– Kanske har vi nått en gräns där det inte går att spara mer pengar genom upphandling, om man ska kunna bedriva trafik på ett bra sätt, sa regionrådet Anna Sehlin (V) till Mitt i i december.
Avatalet med SJ blev betydligt mycket dyrare än man räknat med.
Mostphotos