”Över plattorna på Sergels torg

Där himlen är tung av sorg

Jag väntar fast jag redan vet

Sänker mitt huvud ner

Om du skulle se tillbaks nån gång

Har allt gått tillbaks till noll?

Det undrar Veronica Maggio i hitlåten Sergels torg från 2013.

Förmodligen var svaret ja när det gällde artistens olyckliga kärlek, men om frågan syftat på Sergels torgs plattor hade svaret varit: Nej.

En liten del av det ikoniska rutmönstret (som i och för sig varit övertäckt med asfalt i flera år) ska nämligen få en rejäl omvandling av konstnären och Konstfack-doktoranden tillika Skarpnäcksbon Ernesto Garcia.

Tommy från Herrljunga Terrazzo jobbar med slipningen.

Tommy från Herrljunga Terrazzo jobbar med slipningen.

Karl Meyer von Bremen

Ska smälta in – och sticka ut

Tillsammans med ett team bestående av Terrazzo-experter, ett gäng frivilliga stockholmare, Stockholms stad och fastighetsägarna i projektet ”På Sergels torg” har Ernesto designat och gjutit ett antal block som ska ta över den trista asfaltsplätten.

De nya plattorna har flera inslag av Stockholmshistoria: Blocken består av stenrester från gamla Slussen och bygget av Nya Karolinska. Insprängt i plattorna finns föremål från ett 50-tal vanliga stockholmare som nu får möjligheten att sätta sin personliga prägel på Sergels torg.

Vissa har anknytning till Plattan, andra ett stort personligt värde – som ett gäng glänsande glaskulor ett barn lämnat. En del prylar skulle rent av till återvinningen.

– På långt håll ska de nya plattorna smälta in i mönstret, men när man kommer nära ska man kunna upptäcka historierna, säger Ernesto Garcia.

De mörkare plattorna är gjorda av överblivet material från bygget av sjukhuset Nya Karolinska. De ljusare härstammar från rivningen av gamla Slussen.

De mörkare plattorna är gjorda av överblivet material från bygget av sjukhuset Nya Karolinska. De ljusare härstammar från rivningen av gamla Slussen.

Karl Meyer von Bremen

Forskning som inte går att mäta

I projektet som fått namnet ”Something is broken” vill Ernesto även undersöka den helande kraften i att reparera något.

Exakt vad det innebär är han inte helt övertygad om, men för honom kan reparation lindra klimatångest.

– Det som är intressant med att reparera något är att det bara kan bli bättre. Att laga i grupp eller gör det själv – det kan vara något så litet som en tröja – bara det ger en smula hopp.

Man får också en djupare förståelse för hur mycket tid och resurser som går åt, enligt Ernesto.

– Bara på den här lilla biten använder vi 800 kilo material, tänk hur mycket som gått åt på hela Plattan!

Den typen av konstnärlig forskning Ernesto bedriver är i stort sett omätbar.

Så hur vet du om du lyckats?

– Jag kommer att skicka enkäter till personer som varit delaktiga och fråga hur de ser på projektet. Men det finns många andra delar; Förbipasserande som och frågar vad vi gör eller bara ser förändringen, sådant blir svårt att mäta.

Innan invigningen på fredag ska asfalten tas bort och de färdigslipade plattorna sättas på plats.

Plattan har gått från att vara ett ställe drogförsäljning till att bli en plats för alla – där subkulturer kan samsas med barnfamiljer.

Ernesto hoppas bidra till den känslan av gemenskap.

– Jag tror att arkitekten Jörgen Kjargaard skulle blivit glad av att se att det är så mycket folk här, att Plattan används som det var tänkt.

Ernesto visar hur det går till när plattorna gjuts. I plastlådorna ligger material som allmänheten lämnat.

Ernesto visar hur det går till när plattorna gjuts. I plastlådorna ligger material som allmänheten lämnat.

Karl Meyer von Bremen