I höstas blev den klassiska prinsesstårtan plötsligt trendig.

Den 9 oktober publicerade det amerikanska magasinet Bon Appétit ett inlägg på sitt Instagramkonto som lät de knappt fem miljoner följarna veta att en bit prinsesstårta på restaurangen Quarter Sheets var en av de mest spännande desserterna i Los Angeles.

Det amerikanska magasinet Bon Appétit Magazine hyllade prinsesstårtan – och skapade en het debatt i Sverige genom att använda mascarpone istället för grädde.

Det amerikanska magasinet Bon Appétit Magazine hyllade prinsesstårtan – och skapade en het debatt i Sverige genom att använda mascarpone istället för grädde.

@bonappetitmag på Instagram

Dagen därpå meddelade Sturehof, på sin Instagram, att de tagit in den på menyn. Den serveras i en skål, som en tårta i miniatyr.

– Det började med att jag hade gjort prinsesstårta hemma på det sättet när jag hade vänner hemma på middag. Jag lade ut den på min privata Instagram och Sturehof delade den, säger Yolanda Blomgren, kallskänkschef på Sturehof.

Petade crème brûlée

Innan dess var crème brûlée storsäljaren på restaurangens dessertmeny, Yohanna Blomgren uppskattar att det gick åt 100-150 en vanlig vecka. Siffror som prinsesstårtan slår rejält. En månad efter hennes inlägg sålde de tusen i veckan.

– Vi anade inte att det skulle bli en sådan succé. Jag tror att mycket beror på hajpen, den gör sig bra på bild och många som beställer den har nog sett den på sociala medier.

Sturehofs prinsesstårta bakas som en miniatyr och serveras i en elegant coupe.

Sturehofs prinsesstårta bakas som en miniatyr och serveras i en elegant coupe.

Sturehof

Med ett pris på 175 kronor är prinsesstårtan med råge den dyraste desserten på Sturehofs meny. Förklaringen ligger i arbetsinsatsen, berättar Yohanna Blomgren.

– Vi gör varje tårta på beställning och bygger ihop sockerkakan med vaniljkräm, hallonsylt, vispad grädde och marsipan. Det är väldigt tidskrävande, mitt team har vikt rosor för glatta livet sedan vi började. Men det är det värt när resultatet blir så bra.

Försvinner inte

Efter en intensiv höst trodde Yohanna och personalen att vurmen skulle peaka i december. Men någon avmattning har de ännu inte kunnat se.

– Vi säljer fortfarande lika mycket och ser ingen minskning alls i försäljningen. Just nu känns det som en rätt som vi aldrig kommer att kunna ta bort från menyn, inte i närtid i alla fall.

Vilka är det som beställer den?

– Det är väldigt olika – allt ifrån influencers till turister som smakar prinsesstårta för första gången.

Har du några nya virala trender på gång?

– Nej, vi rider på den här vågen nu. Jag tycker personligen att prinsesstårta är den godaste tårtan, den är klassisk och den känns väldigt mycket Sturehof.