Fler elever med tillräckliga betyg för att kunna söka till gymnasiet. Fler elever med godkända betyg i alla ämnen och överlag högre meritvärden.
Så såg det ut bland niondeklassarna i Tyresö som gick ut i våras jämfört med förra året.
Att man får låga betyg i ett ämne kan bero på hur läraren förklarar saker, menar de elever som Mitt i Tyresö träffar. – Det är inte alltid man förstår sättet som just den läraren förklarar en sak på, men kanske om någon annan förklarar, på ett annat sätt. Alla tänker inte på samma sätt, säger Ayuub Abdulahi, t h, med kompisarna Stella de Mander och Bob Åhlin, som alla går i nian på Nyboda skola.
Angie Gray
På Nyboda skola, som har 220 elever i årskurs sju till nio, har andelen elever med minst godkänt i alla ämnen gått från 48 procent 2019 och till 62 i år.
Även andelen elever behöriga till gymnasiet låg på botten 2019 och har börjat klättra uppåt till 79 procent i år.
Använder "flashcards" för att lära sig
Mitt i Tyresö fick träffa tre elever på skolan för att prata om betyg.
– Betyg är bra, det visar vad man kan och inte, hur man ligger till, säger Stella de Mander, 14.
Hon pluggar helst hemma, eftersom det är lugnare än i skolan, och jobbar ofta med så kallade flashcards, digitala frågekort som man skapar själv, med facit på baksidan.
– Man vill ha betyg så att det räcker till att komma in på det program man vill, det är målet. Då har man större frihet att välja, säger Bob Åhlin, 15.
På tisdagsmorgnar finns en studiestuga på skolan där man kan få plugghjälp i alla ämnen, och skriva om prov, det är bra, tycker Stella de Mander, Ayuub Abdulahi och Bob Åhlin, som går i nian på Nyboda skola. Skolans studievägledare är också bra och viktig.
Angie Gray
De tycker att lärarna på skolan har blivit mer tillgängliga för eleverna den senaste tiden.
– Man kan sitta och plugga så kan en lärare gå förbi och bara fråga vad man gör, om man behöver hjälp och så. Det är bra, säger Bob.
Det har också gett dem chans att föra fram synpunkter på till exempel lektioner som inte funkat bra, där har skolan lyssnat.
Vill skapa vi-känsla
Det eleverna pratar om är en medveten satsning på relationellt arbete, som skolan började med för några år tillbaka, förklarar rektor Magnus Prior.
Det betyder fler kontakter och fysiska träffar mellan pedagoger och elever och föräldrar för att stämma av läget.
Eleverna Bob Åhlin, Ayuub Abdulahi och Stella de Mander tycker att det har blivit lättare att prata med skolans lärare. Här med rektor på Nyboda skola Magnus Prior.
Angie Gray
Från att tidigare ha haft en ganska splittrad organisation jobbar de nu för att skapa mer vi-känsla på skolan.
– När vi arbetar med samma värderingar, mål och förväntningar blir undervisningen mer likvärdig för eleverna. Det har bidragit till ökad studiero, bättre uppföljning av elevernas resultat och i förlängningen till förbättrade betyg, säger Magnus Prior.
Följer man en grupp elever från årskurs sju till nio kan man se en tydlig skillnad.
– De har höjt sig med 20-30 meritpoäng per elev på tre år, det är väldigt roligt. Vi vill ta i det svåra tidigt, när det finns en oro, och involvera vårdnadshavarna. Det tar några år innan man ser resultatet av det, tillägger han.
Önskas: Fler lärare på vissa lektioner
I satsningen ingår att ha fler gemensamma temadagar och ta sig ut från skolan mer. Det kan vara teater- och studiebesök eller vandra i Alby naturreservat, till exempel, enligt Magnus Prior.
– Man kan inte bedöma en person utifrån vad han eller hon presterar i ett eller två ämnen. Som att han eller hon är ointelligent eller lat. Man kanske är mycket bättre i andra ämnen som man har lättare för. Alla är olika, det är viktigt att komma ihåg, menar eleverna som Mitt i Tyresö träffar på Nyboda skola: Stella de Mander, Ayuub Abdulahi och Bob Åhlin.
Angie Gray
Vad kan skolan göra mer för att stötta er elever?
– I vissa ämnen är det för få lärare. Ibland kan en lärare sitta hos en elev nästan hela lektionen, trots att vi är många som behöver hjälp, säger Bob.
Nian innebär många prov och pressen att prestera finns där hela tiden, utifrån och från sig själv, förklarar de.
Ayuub Abdulahi, 15, vill gärna höja sig i teknik, NO och SO. Han siktar på att komma in på natur- eller ekonomiprogrammet.
– Man får jobba stenhårt för det krävs bra betyg, men jag tänker försöka.