Tågen rullar in, ett efter ett, på Roslags Näsby station.

– Nästa kommer tio över, säger Lars-Henrik Larsson utan att titta på avgångstavlan.

Det är nämligen han som skrivit tidtabellen.

Han vinkar lugnt till alla förare som åker förbi, han känner nästan alla vid namn. En av dem tittar snabbt ut genom förarhyttens fönster.

– Han är den bästa, det var han som satt med mig när jag körde mitt första tåg 1989, säger förare och dörrarna går igen och tåget rullar vidare.

Arbetsliv på spåret

Lars-Henrik började som lokförare 1979 sedan dess har hans arbetsliv varit på spåren. Nu har hans nya bok ”Roslagsbanan – en tidsresa” kommit ut i bokhandeln. Men när arbetet startade visste han inte att en bok var slutmålet.

– För ett år sedan fick jag corona och hade väldigt tråkigt. Då började jag skanna in alla bilder som jag tagit under de senaste 50 åren. I höstas kom jag på att jag skulle kunna göra en bok av några av bilderna, säger han.

Boken skildrar sexton nedslag på olika platser på Roslagsbanan där läsaren genom bilder och texter får följa Lars-Henriks dokumentation av Roslagsbanan. Genom Djursholm, Täby och Österåker till landsbygden i Vallentuna och Rimbo.

– Jag fick min första kamera när jag var 17 år, då fotade jag mycket stadsmiljö. Sen blev det naturligt att fota tågmiljön jag var i, säger han.

Men redan som liten startade intresset för tåget i norrort.

– Jag flyttade till Roslagsbanans närhet redan när jag var två år. Jag lärde mig alla olika tågtyper vid fem års ålder.

"Det sprutade gnistor"

Han berättar att hans starkaste minne är de vackra vyerna.

– De oerhört idylliska mornarna när älvorna dansar på ängarna. De inträffar vid fem på morgonen under sommaren. Men jag minns även de resenärer som började åka med när de var unga, som inte är unga längre.

Även de dagar då saker spårat ur. Som när ett gäng kor stod på spåren precis efter en kurva och Lars-Henrik inte hann stanna tåget. Eller när kopplet mellan vagnarna lossnade i Ensta.

– Det sprutade gnistor från säkringarna som ett fyrverkeri och alla glödlampor exploderade inne i vagnarna. Resenärerna var lugna men det blev stora förseningar den morgonen, säger han.

Sedan 1970-talet har mycket hänt säger han. Tågen är mer punktliga efter att Roslagsbanan har fått fler dubbelspår.

– Idag vet resenärer inte vilket tåg de ska ta, utan går bara ner och tar det första som kommer, säger han.Nästa år kommer de nya tågen att börja rulla. Lars-Henrik har såklart provkört dem, men planerar inte att utbilda sig för att köra dem.

– Som jag alltid säger, jag försöker trappa ner, men det går lite dåligt.