Utrustade med asfalt, borste, salt, medel mot oljespill, sekatör och skyffel ska snart fyra el-drivna lastcyklar och stadens första cykelvärdar ge sig ut på stan.

Deras uppdrag är tydligt: Se till att Stockholms cykelbanor är i toppklass.

Genom att själva cykla ska värdarna upptäcka och snabbt fixa mindre brister. De ska också åka ut på riktade jobb för att åtgärda enklare problem som stockholmarna anmäler i tyck till-appen eller skriver om i sociala medier.

– Vi kan till exempel laga asfalt eller sopa undan grus eller löv. Om det krävs kanske jag kommer skotta också. Vi ska vara igång hela året, säger Jens Rosén.

Fyra fixare på 114 mil cykelväg

Han är en av cykelvärdarna som snart ska trampa Stockholm runt. Tidigare har Jens Rosén arbetat som dansare, bland annat på Operan, och han hoppas att hans goda grundfysik ska hjälpa honom orka de många mil som nu väntar i tjänsten.

– Jag är ingen tävlingsscyklist men jag tar gärna cykeln när det funkar. Jag är van vid fysiska yrken men jag har nog aldrig cyklat så mycket som jag kommer att göra framöver, säger Jens Rosén.

Att fyra personer ska täcka stadens 114 mil långa cykelvägnät kan låta övermäktigt. Och ja, de kommer få prioritera, konstaterar Jens Rosén som själv framför allt ska cykla i Västerort.

https://www.mitti.se/nyheter/cyklingen-nar-nya-toppnivaer/reptid!q28NM36M09mWa7lwEPQQ/

– Vi ska kunna jobba överallt men kommer att börja med att se över de stora pendlingsstråken och sen fortsätta med de mindre cykelbanorna, säger han.

Stadens spjutspets

Enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) behövs cykeljouren för att hålla cykelstråken, som staden investerat mångmiljonbelopp i, i gott skick. Han tycker att det är viktigt att staden nu snabbt kan fixa mindre fel som hotar cyklisternas säkerhet. I de fall som värdarna inte själva kan avhjälpa problemet ska de anmäla det.

– Cykelvärdarna är våra ögon i backen och de ska se till att våra cykelbanor är tipp topp. De är vår spjutspets i det här arbetet. Man ska inte få en växt i ansiktet eller riskera att köra ner i potthål, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén.

Han tror att jouren kommer att göra stor skillnad även om de bara är fyra ambulerande fixare.

– Vi går från noll till hundra på det här området så jag tror det kommer ha stor effekt. Att vi visar att staden är närvarande och ute bland cyklisterna är också betydelsefullt. De är våra ambassadörer, säger Daniel Helldén.