bålsta

I ett hus i Bålsta satt två låtskrivare. De hade en idé som växte till ett fenomen.

Thomas G:son och Peter Boström testade låten på en mängd artister och båda har i efterhand berättat att det var när Loreen kom in i bilden som allt föll på plats och Euphoria blev Euphoria.

I Baku i Azerbajdzjan blev det succé. Tolva på tolva delades ut
i en utklassningsseger.

Det var 2012. Nu skriver vi 2023 och...

– Ja, elva år senare är det dags att slå världen med häpnad igen, säger Peter Boström och skrattar.

Är det så?

– Vi får se. Det är otroligt många starka artister och låtar med.

Loreen står åter på Melloscenen med en låt som skrivits av Bålstabon Peter Boström.

Loreen står åter på Melloscenen med en låt som skrivits av Bålstabon Peter Boström.

Mostphotos

Det enda som är klart när det här skrivs är att det gamla gänget åter har samlats. Så hur har det varit att jobba med Loreen igen?

– Det har varit fantastiskt naturligtvis, säger Boström.

– Hon är en fruktansvärt begåvad artist. Jag tror att hon har det som man någonstans vill ha. Det är mycket substans hos henne. Det finns mer att hämta som man vill utforska. Hon har en personlighet, och inte bara en röst.

Inte en Euphoria

Att återskapa samma känsla som 2012 är inte helt lätt. Särskilt inte som att låten och succén kom lite från ingenstans.

– Nu har hon lite favoritskapet på sig, det ska mycket till för att det ska kännas likadant, men vi lovar att försöka i alla fall.

Peter Boström vann Eurovision 2012 som låtskrivare.

Peter Boström vann Eurovision 2012 som låtskrivare.

Privat

Att låtskrivaren är nöjd med låten­ råder det i alla fall ingen tvekan­ om, men han vill inte säga att det är en ny Euphoria.

– Den här låten har hennes namn på sig någonstans, tror jag. Jag tror att folk kan ta den till sig på ett annat­ sätt på samma sätt som för elva år sedan. Om den ger lika mycket impact, det vet man ju inte.

Stora scenen

Låten, som framförs i den fjärde och sista deltävlingen i Malmö nästa helg, den 25 februari, heter Tatoo och Boström menar att den hör hemma i just dessa sammanhang.

– Den är ju internationellt gångbar i Eurovisionsammanhang. Dramaturgin i den är lite mer uppbyggd för att det ska vara kontraster. Många av radiolåterna i dag ska inte kräva så mycket av lyssnarna, det är så vi konsumerar musik i dag. Den här kräver lite mer av lyssnaren. Det ska förknippas med den stora scenen.