Den 25 juni spårade en vagn i Jetline ur. Tre personer föll ur, varav en kvinna i 30-årsåldern som dog.
Nu kommer Gröna Lund med ett nytt besked: Berg- och dalbanan kommer att hålla stängt nästa år.
Händelseförloppet är i stort klarlagt men orsakerna till olyckan analyseras fortfarande, skriver nöjesparken i ett pressmeddelande.
Statens haverikommision väntas presentera sina slutsatser i maj eller juni 2024. Även polis och åklagare utreder olyckan.
Knäckt bärarm bakom Jetline-olyckan
En knäckt bärarm under den främre vagnen gjorde att bergochdalbanan Jetline spårade ur i somras.
Det rapporterar tidningen Ny Teknik.
En knäckt bärarm under den främre vagnen gjorde att bergochdalbanan Jetline spårade ur vid dödsolyckan på Gröna Lund i somras.
Det uppger åklagaren och Haverikommissionen för tidningen Ny Teknik.
Enligt tidningen brast den först på höger sida, något som fick hjulenheten på samma sida att lossna. Sedan hände samma sak på andra sidan. Följden blev två tvärnitar på varandra.
– I samband med att det blir tvärnit kastas passagerarna framåt mot den så kallade säkerhetsbygeln, vilket gör att den böjer sig. Låsningen fungerar perfekt men metallen böjer sig när vuxna kastas emot den, säger åklagare Christer B Jarlås, som leder polisutredningen, till Ny Teknik.
Då hade de inte skadats
Tre personer föll ur. En kvinna i 30-årsåldern omkom och totalt nio personer skadades.
– Hade passagerarna haft vanliga bilbälten på sig hade de kanske inte skadats alls. Hela Jetline bygger på att de som åker sitter kvar av g-kraften, inte säkerhetsbygeln. Den finns där bara för att de inte ska kunna resa sig, säger Jarlås.
Haverikommissionens Tomas Ojala uppger för Ny Teknik att man har ”en bra bild” av varför bärarmen gick av men att han inte vill "förmedla det just nu”.
Fler tekniska undersökningar återstår och Haverikommissionens slutrapport väntas i maj eller juni.
En kvinna dog och nio personer skadades vid olyckan på Gröna Lund i somras.
Malin Lövkvist