Gravar. Företaget har bland annat vänt sig till gravägare på Skogskyrkogården, men också andra gravplatser i Stockholm. Foto: Märta Lefvert

Gravägare upprörs av privat gravskötselföretag

Gravägare hör av sig till Stockholms stads kyrkogårdsförvaltning efter erbjudanden om gravskötsel från ett privat företag. Flera som trott att Stockholms stad ligger bakom erbjudandet känner sig lurade.

  • Publicerad 08:14, 25 nov 2021

För många människor som känner sig lurade

Den senaste tiden har personer vittnat för både SVT och Sveriges radio om missnöje med företaget Gravskötsel och omvårdnad i Sverige som via post erbjuder olika tjänster på gravplatser. Även Mitt i har blivit kontaktade.

– Jag betalade förra året i tron om att erbjudandet kom från Stockholms stad. Lite senare kom stadens erbjudande. Nu har samma utskick kommit igen. Jag vill varna andra för att gå på detta, säger västerortsbon Kerstin.

Konsumentverket lade ner

När Mitt i skrev om företaget i december förra året skulle Konsumentverket granska företagets utskick. I augusti i år avslutade Konsumentverket sin tillsyn. Bland annat efter att företaget visat upp ytterkuvert som ska användas vid utskicken.

– Bland det viktigaste för oss är att det ska synas direkt på ytterkuverten att det rör sig om ett erbjudande från ett företag. Då kan du slänga det direkt om du känner för det, säger Daniel Eliasson som är jurist på Konsumentverket.

Hittills i år har Konsumentverket fått in cirka 90 anmälningar mot företaget Gravskötsel och omvårdnad.

– Vi ser i anmälningarna att många ändå förstår att det är ett erbjudande som är frivilligt att anta, men man upprörs då man tycker att det efterliknar kyrkogårdsförvaltningens erbjudande. Kännedomen om att privata aktörer har rätt att erbjuda tjänster för gravskötsel är nog inte jättehög hos allmänheten.

Mitt i har fått se ytterkuverten som visats upp för Konsumentverket. Ett av dem har fönster där företagets namn visas. På kuverten står också ordet "erbjudande" tryckt på själva papperet.

Konsumentverkets beslut

I augusti i år avslutade Konsumentverket tillsynen av gravskötselföretaget.

Detta efter att företaget visat upp ytterkuvert som märkts med text om att det rör sig om ett erbjudande.

Konsumentverket skriver också att företaget redogjort för att ångerrätten skulle förtydligas liksom att bekräftelser på avtal skickas till kunder via mejl eller brev.

I beslutet skriver Konsumentverket att de följer upp avslutade ärenden, liksom att ärendet kan öppnas igen om gravskötselföretaget inte förbättrat sig.

Visa merVisa mindre

Utskicken som Mitt i tagit del av kommer tillsammans med gravägarnas gravnummer och en faktura. Här finns också ett "sista acceptansdatum" för betalning.

På fyra ställen på fakturasidan står ordet "erbjudande", men ingenstans att utskicken inte sker på uppdrag av Stockholms stads kyrkogårdsförvaltning.

Staden: "Känner sig lurade"

På kyrkogårdsförvaltningen har samtalen från undrande gravägare strömmat in. Kyrkogårdsförvaltningens kommunikationschef Anneli Sjöström skriver i ett mejl till Mitt i:

"Det är inte upp till Stockholms stads kyrkogårdsförvaltning att ha synpunkter på hur ett privat företag förpackar sitt reklamerbjudande, men vi konstaterar att det fortfarande är alldeles för många människor som känner sig lurade efter att ha tagit del av det."

Mitt i har mejlat och ringt gravskötselföretaget, men svaren har uteblivit. Därför kommer heller inga svar på om utskicken borde förtydligas ytterligare eller hur de ser på anmälningarna.

I en text på Mynewsdesk kallar sig företaget för "Sveriges mest trakasserade bolag" och skriver att företaget förföljs av både politiker, kommuner, Svenska kyrkan, Konsumentverket och journalister. Enligt företaget beror detta på att företaget konkurrerar med kommunal verksamhet. På sin hemsida skriver företaget att de har över 45 000 nöjda kunder.