TESTAR TEST. Är du inte tillräckligt reaktionssnabb kommer du inte kunna köra Bolts elsparkcyklar på kvällar och nätter. Foto: Sacharias Källdén / Bolt pr

Fyllespärr införs på elsparkcyklar

Bolt börjar med ett test för att hindra fulla personer från att använda deras elsparkcyklar.

  • Publicerad 11:53, 23 nov 2021

Det här är en av flera pusselbitar.

Testet är ett kognitivt reaktionstest i mobilen, där reaktionstiden är avgörande. Regerar man för långsamt, eller avbryter testet, går det inte att låsa upp elsparkcykeln.

Vid ett misslyckat resultat möts man i stället av information om hur man bokar en taxi från Bolt.

– Vi hoppas detta kommer göra vår tjänst ännu säkrare och bättre, säger Alexander Liljeblad, chef för företagets elsparkcykelverksamhet i Sverige, i ett pressmeddelande.

Nybörjare specialbehandlas

Företaget har fler grejer på gång för att göra resorna säkrare. Bland annat ett "nybörjarläge" samt att elsparkcyklarna inte går att använda på fredags- och lördagskvällar.

– Vi planerar även inom kort att lansera en funktion i appen för att verifiera åkarens ålder, säger Alexander Liljeblad.

Reaktionstestet kommer att vara aktivt från midnatt till klockan 05 på måndagar till torsdagar.

40 000 stoppade

Redan förra hösten lanserades ett liknande test av Voi, som är igång onsdag till lördag kväll mellan klockan 22 och 05.

Sedan testet infördes har det genomförts drygt 480 000 gånger och förhindrat ungefär 40 000 potentiellt farliga resor i Stockholm, rapporterar Voi.

– Det här är en av flera pusselbitar för att minska risken för olyckor under kvällstid. Jag jobbar mycket med den här typen av frågor och har inte hört någon kritik från våra användare, säger Tobias Persson, presskontakt på Voi.

Böter till felparkerare

Voi lanserar nu även en funktion som gör att resenärer måste fotografera hur elsparkcykeln är parkerad. Om den inte är placerad på ett korrekt sätt får användaren en varning och tips på hur man parkerar rätt. Parkerar man fel tre gånger delas det ut böter på 250 kronor. Funktionen har testats i Helsingborg i våras med goda resultat.

– Vår kundsupport går igenom bilderna, för att ingen ska slarva med parkeringen. I Helsingborg såg vi en snabb förbättring, bland annat en halvering av användare som får en varning, och som sedan får en till. Vi tror verkligen det här leder till en förbättrad parkeringssituation i Stockholm, säger Tobias Persson.

Mängder av böter till cyklister och elsparkcykelförare

Foto: Bolt pr