Det kan bli en hastighetsgräns på 80 kilometer i timmen på den del av Ekerövägen som är klar mellan Tillflykten och rondellen vid Tappström, som går under namnet Malmviksrondellen, enligt ett förslag från Trafikverket.

Tre kilometer av väg handlar det om och skulle hastighetsförändringen göras, från nuvarande 70-gräns, skulle restiden teoretiskt minska med 23 sekunder.

Ökar utsläppen

Dock skulle det också öka samhällsekonomiska kostnader i form av högre bullernivåer och ökade utsläpp av växthusgaser, enligt Trafikverket.

Men å andra sidan är en Ekeröväg med fyra filer byggd för att köras 80 kilometer i timmen.

"Om reglering av hastighetsbegränsningen inte görs på den ombyggda sträckan så fortsätter nuvarande hastighetsbegränsning att gälla. Den samhällsekonomiska nyttan med att bygga om vägen med högre säkerhetsstandard skulle gå förlorad och tillgängligheten skulle inte vara så god som vägutformningen medger", skriver Trafikverket i sitt förslag.

Säkerheten

Förslaget har gått på remiss till Ekerö kommun som är positiva till hastighetsökningen.

– Den är ju väntad och fanns med redan i vägplanen. Men vi vill att Trafikverket tittar om det behövs en mittbarriär mellan färdriktningarna för trafiksäkerheten, säger Fredrik Ohls (L) som är ordförande i samhällsbyggnadsutskottet.

Det slutgiltiga beslutet fattas av länsstyrelsen. Skulle det godkännas så är Trafikverkets förslag att de nya hastighetsgränserna träder i kraft 1 februari 2024.