Rulltrappor vid t-banestationer och pendelperronger som står stilla är ett återkommande gissel, särskilt så här års när det bokstavligt talat ofta blir grus i rulltrappornas maskineri.

Ett sorgebarn det senaste året har varit rulltrappan vid Hägerstensåsens entré mot Personnevägen. Även hissen är avstängd just nu och de som inte kan gå i den vanliga trappan hänvisas till den andra entrén, mot Sedelvägen.

Det är en rejäl omväg för dem med barnvagn, och för äldre och funktionshindrade.

– Det är alltid något som krånglar här. Nu är det hissen, innan dess var det rulltrappan, säger Mona Nordling som bor i området.

Socialdemokraterna har länge varit kritiska mot att det tar så lång tid att få rulltrapporna reparerade.

Förra året vid den här tiden efterlyste de, i en skrivelse till trafiknämnden, bättre lagerhållning av reservdelar och snabbare reparationer. Och nu är det dags igen:

”I coronatider får detta än större betydelse då stillastående rulltrappor och hissar tenderar att orsaka trängsel”, skriver de.

– Det händer ju inget. Vi har bestämt oss för att tjata, säger oppositionsrådet Jens Sjöström (S).

Avtalen med entreprenörerna bör vara strängare, menar han, eller så får regionen själv ha ett reservdelslager när det saknas delar.

För något som försvårar reparationer av rulltrappor är, enligt regionens trafikförvaltning, att många är så gamla att det inte finns reservdelar att tillgå.

Fastnade i byråkratin

71 rulltrappor och två rullramper har upphandlats för att ersätta dem som fallit för åldersstrecket. Men arbetat har fördröjts då upphandlingen överklagades. I juni förra året dömde dock Förvaltningsrätten till regionens fördel, och under 2022 kör entreprenören igång med arbetet.

S: Finns ett överskott

Nu förväntar sig Socialdemokraterna att det ska hända grejer:

– Särskilt med tanke på att trafiknämndens delårsrapport visar på ett överskott när det gäller drift och underhåll, säger Jens Sjöström.

Men några uppgifter om vilka rulltrappor som är först ut och hur lång tid det beräknas ta är dock inte tillgängliga.

– Varje rulltrappa är unik och måste byggas för just den plats där den ska sitta, eftersom schakten ser olika ut, säger Claes Keisu vid trafikförvaltningens presstjäns

Det finns 500 rulltrappor i kollektivtrafiksystemet, och de fungerar på det stora hela bra.

Sammantaget rullar de 94 procent av tiden, enligt honom.