Nybohovsborna är luttrade vad gäller Nybohovshissen. Den har krånglat i åratal och är trasig så ofta att den inte går att lita på. I vintras var den stängd i flera månader, då slitna vajrar behövde bytas ut och leveransen dröjde.

Många har hoppats på en ny och mer driftssäker hiss mellan Liljeholmstorget och det branta Nybohovsberget. Den planen hade också SL, som startade ett upphandlingsarbete 2016.

Men det blir ingen ny hiss. Planerna har lagts ner, bland annat för att kostnadskalkylen skenade, berättar Claes Keisu, pressansvarig vid Region Stockholms trafikförvaltning.

– Den beslutade budgetramen för ett utbyte var 49 miljoner kronor och de anbud vi fick in pekade på minst 80 miljoner kronor, säger han.

"Ständigt prat om hissen"

Trafikförvaltningen fattade beslutet i december 2020 men har inte kommunicerat ut det. Därför känner många Nybohovsbor inte till det. Som Anders Sandberg, som höjer på ögonbrynen när Mitt i berättar det.

– Det är ständigt prat om den trasiga hissen här uppe. De behövs en fungerande hiss, särskilt när det är regn och snö. Då är det besvärligt. Framför allt för äldre men också för dem som har barnvagnar, säger han.

91-åring går hellre

När hissen står stilla ersätts den av taxibilar och taxibussar, som kör upp och ner för berget. Men i rusningstid kan det bli trångt, särskilt om många har matkassar med sig, påpekar Anders Sandberg.

Alla tycker heller inte om att åka i dem, trots att det är gratis. 91-åriga Ulla B Ericsson föredrar att gå.

– Jag gillar inte att sitta tätt ihop med andra. Därför måste jag gå. Det får bli min dagliga motion, säger hon, på väg till Liljeholmsgallerian med en mobiltelefon som ska lagas.

Mer folk i området

Även hisstunnels storlek påverkade beslutet att inte byta ut hissen. Den kan inte vidgas, bland annat för att det finns ett bostadshus ovanför. Därför skulle de två planerade parallellgående hissarna ha blivit så små att kapaciteten bara skulle ha ökat från 440 till 470 personer i timmen. Det ansågs vara för lite, med tanke på att att 180 nya bostäder byggts i området och Nybohovsskolan ska växa från 175 till 900 elever.

– Ett utbyte vore därför dåligt hushållande med skattebetalarnas pengar, säger Claes Keisu.

Hissen rustas

Sedan mitten av oktober är Nybohovshissen återigen stängd. Så ska den förbli till mars 2022. Orsaken är att man besiktar bergets och hisstunnelns kvalitet och säkerhet.

Även hissen rustas, för att öka driftssäkerheten. Frågan är om Nybohovsborna kan lita på att det hjälper. SL har ju låtit renovera hissen otaliga gånger, och ändå har den fortsatt att krångla.

Risken finns att Nybohovsborna får knata en del även i framtiden, alternativt ta en taxi.

– All ersättningstrafik kostar ju också pengar för SL. Det är mycket pengar som går åt för att hissen krånglar, säger Anders Sandberg.