Bakom planerna, som Dagens Nyheter var först med att rapportera om, står bland annat den finska företagaren Peter Vesterbacka, mest känd som skaparen av mobiltelefonspelet Angry Birds.
– Det finns en stor aptit hos investerare. Jag skulle säga att Sverige är redo för detta, säger Peter Vesterbacka till DN.
Enligt det förslag som i dagarna skickas till berörda svenska och norska kommuner argumenterar Peter Vesterbacka och hans företag Finest Bay Area Development för ett koncept som liknar det som använts för höghastighetsbanor i Kina.
Spåren skulle läggas på pelare i luften, vilket enligt företaget skulle göra den 46 mil långa resan möjlig på 90 minuter.
Det gigantiska projektet beräknas kosta 150 miljarder kronor, finansieringen skulle ske på privat väg och allt skulle kunna vara färdigbyggt till 2033, enligt det finska bolaget.
Tio miljoner resor per år
– Att järnvägen måste byggas på ett fåtal år är nyckeln för att få ihop ekonomin. Vi tror på tio miljoner resor per år där investeringen betalar sig inom 20 år, säger Peter Vesterbackas parhäst civilingenjören Kustaa Valtonen till DN.
Det finska konceptet är något helt annat än de existerande planerna på en uppsnabbad tågförbindelse mellan de skandinaviska huvudstäderna, som drivs av bolaget Oslo-Sthlm 2.55 och där restiden beräknas bli strax under tre timmar.
Både Region Stockholm och Stockholms Handelskammare är starkt engagerade i detta tidigare koncept, som anses kunna flytta över runt 70 procent av dagens flygresor mellan huvudstäderna till järnvägen.
Enligt Michaela Haga (C), ordförande i regionens infrastrukturutskott, är det viktigaste just nu att regeringen går från ord till handling i det ursprungliga förslaget.
– Sedan är såklart alla förslag är värda att titta på. Jag välkomnar att fler vill engagera sig i frågan. I ett oroligt världsläge så är det extra viktigt att vi bygger robust infrastruktur mellan oss och våra allierade grannländer, kommenterar hon.
Fortsättning till Åland
Tidigare planer på höghastighetjärnväg genom Sverige har skrotats av regeringen. Men det förändrade säkerhetsläget har gjort att järnvägsförbindelser i öst-västlig riktning fått en ökad strategisk betydelse, skriver DN.
Finest Bay Area Development ser framför sig en förlängning av från Stockholm till Åbo via Åland, vilket skulle kräva en kring 17 mil lång förbindelse till stor del under Östersjöns botten.