Det är tjock dimma och tio passagerare ombord morgonen den 4 oktober 2024 när pendelbåten Eskil, på väg från Ålstäket på Värmdö till Stockholm, börjar få problem med ett motorlarm som ljuder.
Kaptenen och hans däcksman försöker lösa felet och stänga av larmet, men lyckas inte. Det fortsätter låta. Man beslutar då att åka direkt till slutstation, Strömkajen, utan att stanna vid de tre återstående bryggorna.
Pekka Pääkkö
Bara fåtal meter från kollision
Vid 07.30 befinner de sig i Halvkakssundet mellan Lidingö och Nacka. De håller då på att starta om motorn samtidigt som de har kontakt med teknisk support.
Det gör att Eskil driver okontrollerat allt mer åt babordssidan i farleden.
Några minuter senare upptäcker besättningen att fartyget Baltic Princess befinner sig rakt framför Eskil. Kaptenen ökar då farten så mycket han kan och försöker svänga mot styrbord.
Då signalerar Baltic Princess, som var på väg från Värtahamnen. De hade sett Eskil och försöker styra undan så gott det går. Det slutar med att Eskil passerar mycket nära – bara cirka tio meter – framför förstäven på Baltic Princess.
– Det var väldigt nära en mycket allvarlig olycka. Det är därför vi har valt att utreda den här händelsen, säger Jörgen Zachau, utredningsledare på Statens haverikommission, SHK.
Den stora fartygskroppen är Baltic Princess och den lilla Eskil. Båtarna var som närmast tio meter från varandra. Bild från Statens haverikommissions utredning.
Transportstyrelsen/Statens haverikommission
Eskil hade lika gärna kunnat rammas av den 200 meter långa finlandsfärjan, med 1600 passagerare ombord, så nära var det, menar SHK.
SHK:s slutsats är att det var onormalt hög arbetsbelastning och tekniska problem, i kombination med brist på kunskap om systemen ombord, som orsakade incidenten. Det ledde till att kaptenen förlorade uppmärksamheten på navigationen och drev åt fel håll.
Önskas: Bättre kunskap
Ingen människa skadades vid händelsen men det uppstod panik ombord.
Vilka är de allvarligaste felen som begicks här?
– Det är A och O på sjön att veta var man befinner sig, och hålla koll på andra båtar, särskilt i en så trafikerad farled. Det andra är att de borde ha lagt till någonstans för att lösa felet, nu försökte man lösa det medan man fortsatte köra båten, säger Jörgen Zachau.
Mitt i Värmdö har sökt Djurgårdens färjetrafik AB, som kör pendelbåtarna på linje 84 åt SL. I rapporten framgår att de tekniska brister som funnits på Eskil har åtgärdats. Man har också infört tydligare rutiner ombord när det gäller navigering, bättre information till besättningen och prioritering av deras arbetsuppgifter, bland annat.
Fartyget Baltic Princess som var nära att krocka med pendelbåten Eskil.
Tallink Silja Line/Statens haverikommission
Även företaget som tillverkat motorerna på Eskil är inkopplat för att göra det lättare att stänga av vissa larm.
Haverikommissionen rekommenderar Djurgårdens färjetrafik AB att se till att besättningen har den kunskap om maskinsystemet som krävs för att kunna hantera olika situationer som kan uppstå ombord.
Rederiet följde reglerna när det gäller kompetensen ombord, men det finns skäl för Transportstyrelsen att ställa högre krav på kunskap på den här typen av passagerarbåtar, menar SHK.
Senast 13 oktober ska rederiet svara.
Nya problem på pendelbåt 84 – nu lovas bättring
Kollisioner, inställda avgångar och ytterligare 200 000 kronor i vite. Så har hösten sett ut för nya pendelbåt 84.
Nu ska flera saker bli bättre, lovar rederiet.
Nacka-Värmdös nya pendelbåt 84 fortsätter att kantas av problem.
Från 1 juli till sista december 2024 har ett 100-tal klagomål och synpunkter kommit in. De handlar om allt från att fartygen körs för fort, att det saknas sittplatser när båten är full, svallvågor som orsakar skador på bryggor till inställda och försenade avgångar.
Nära att rammas av en Finlandsbåt
Under samma period har ett 10-tal incidenter rapporterats in. Där nämns läckage i maskinrummet som ledde till en obehaglig lukt ombord, motorproblem och kollision med ett annat fartyg vid Slussen, bland annat.
Den 4 oktober var pendelbåten nära att krocka med en Finlandsfärja, vilket, enligt resenärer, ledde till panik ombord.
Så här såg det ut på skylten vid pendelbåt 84 tidigare i januari: "Hållplats Ålstäket indragen på grund av isläggning."
Pekka Pääkkö
På sex månader har 30 turer ställts in, det är i snitt fem turer i månaden, med en topp i augusti då 12 turer ställdes in.
Båtlinjen har haft en tuff start, som Mitt i Värmdö berättat, med inställda turer och fartygshaverier de första tre månaderna som ledde till viten och klagomål.
Varför fortsätter problemen?
– När det gäller de inställda avgångarna beror det på tekniska problem och personalbrist, bland annat. Det är beklagligt för alla som drabbats. Målet är att kunna leverera 100 procents trafik men det är svårt att nå, och alla synpunkter som kommer in hanteras, säger Oscar Carheden, vd för Djurgårdens färjetrafik AB, som kör linje 84.
Oscar Carheden, VD Djurgårdens Färjetrafik AB.
Djurgårdens färjetrafik AB
Många fler resenärer än förväntat
Nu jobbar de med att information vid inställda och försenade avgångar ska komma ut snabbare på SL:s plattformar och att förbättra cykelställen ombord. Det finns också en plan att utöka servicen i kaféet ombord, enligt Oscar Carheden.
När det gäller situationen med Finlandsfärjan säger Oscar Carheden att en allvarlig olycka hade kunnat inträffa. Ingen skadades.
– Jag kan inte säga så mycket om vad det var som gick fel, men det var tjock dimma den dagen och väldigt dålig sikt. Saken utreds just nu, säger han.
Samtidigt är det många som väljer att åka med den nya pendelbåt och är glada att den finns. Sedan starten i april har 7 000 fler resor än förväntat gjorts med linje 84.
– Det är en lyx att kunna åka båt i stället för buss. Ofta sitter man med sina grannar och pratar på vägen in, säger Maja Englund från Norra Lagnö som Mitt i Värmdö träffar på kajen vid Slussen. Hon båtpendlar upp till tre gånger i veckan.
Maja Englund jobbpendlar med båten från Norra Lagnö två-tre dagar i veckan. "Jag är väldigt nöjd och glad med den här båten, det är en lyx att kunna åka båt istället för buss. Ofta sitter man ihop med sina grannar ombord och pratar på vägen in, så det är socialt också. Om man fick önska något så är det att den ska ha fler avgångar på kvällen. Sista båten hem går 17.40 från stan och det är lite tidigt att hinna med."
Pekka Pääkkö
Ytterligare 230 000 kronor i vite
Enligt SL ska Djurgårdens färjetrafik AB omedelbart rätta till bristerna för att leva upp till avtalet.
– Pendelbåtslinje 84 är en testlinje och det kan uppstå utmaningar när vi etablerar en ny linje i sjötrafiken. Inför kommande upphandling kommer vi ta med oss lärdomar av vad testet har visat för att arbeta för en så välfungerande kollektivtrafik som möjligt, säger Cajsa Sjöbeck, presskommunikatör hos Region Stockholm.
De första två och en halv månaderna tvingades rederiet betala viten på totalt 67 300 kronor till Regionen för förseningar och inställda turer, och för turer som inte körts med ordinarie fartyg. Plus indragen ersättning på 400 000 kronor för att de inte följt avtalet.
Nu kan bolaget addera ytterligare 231 000 kronor i viten på grund av alla problem som varit fram till årsskiftet.
– Vi förväntar oss att de levererar det som är avtalat och rättar till alla brister. Det är viktigt att båtlinjen är pålitlig, för resenärerna och personalen. Samtidigt är det positivt att så många väljer att åka med den nya pendelbåten, säger Michaela Haga (C), ordförande i Regionens sjötrafikutskott.
"Jag tar ofta båten hem från jobbet, det funkar toppen. De får gärna stanna vid Nacka strand också, det skulle underlätta ännu mer," säger Maria von Euler-Chelpin, som bor på Norra Lagnö. Här med dottern Edith, 9, som tillägger att det är mysigare och lugnare att åka på vattnet – och se det när det är ljust - än att behöva byta bussar för att komma hem.
Pekka Pääkkö
Exempel på incidenter sedan 1 juli
Juli
Läckage i maskinrummet som orsakade stark lukt av ammoniak. Passagerare uppmanas att sitta utomhus tills man har vädrat ur båten.
Maskinproblem, 84 passagerare måste kliva av vid Slussen och de nästkommande turerna ställs in.
Augusti
Kollision med ett annat fartyg vid Slussen, turen avbryts, 62 passagerare sätts av i Nacka strand och några åker med tillbaka till Slussen.
September
Septitanken ombord är full, fartyget kör turen med låsta toaletter.
Oktober
Pendelbåten är nära att rammas av en Finlandsfärja, vilket skapade panik ombord. Händelsen utreds just nu av Statens haverikommision.
Defrosten på Delfin XI funkade inte, vilket ledde till att personalen fick skrapa framrutan för hand hela färden.
November
Svårt väder och högt vatten gjorde att man inte kunde få ut landgången vid ett par bryggor. Passagerare fick ta ett kliv på cirka 40 cm för att komma i land, och bryggor ställdes in.
Bland incidenterna tas även problem med utebliven vilotid och raster för personalen upp, något som kan leda till säkerhetsrisk, menar de anställda.
Det har gjort att rederiet nu stärkt upp med rastavlösare.
Källa: SL
Så här många har åkt med linje 84
Från starten i mitten av april till 31 december 2024 har totalt 91 739 resor gjorts med nya pendelbåten, båda riktningar inräknat. Resandet sjönk oktober till december.
Det är nästan 7 000 fler än SL räknat med. Cirka 80 procent av resorna har gjorts på vardagar.
Linje 84 går mellan Strömkajen och Ålstäket på Värmdö, med stopp i Slussen, Riset, Koviksudde och Norra Lagnö.
Källa: SL
"Vi brukar ta den här båten relativt ofta. Vi själva bor på Söder men våra barn och barnbarn bor i Saltsjö-Boo så vi kliver av i Riset. Det är jättebra det här, fantastiskt trevligt att kunna ta båten istället för buss", säger Henrik Stjernquist, med hustru Catharina Stjernquist och barnbarn August, 4, och Sigrid, 2.
Pekka Pääkkö
Nya haverier på Nacka-Värmdös pendelbåt
Isläggning stoppar nya pendelbåten till Värmdö
Just nu går det inte att åka nya pendelbåten till och från Ålstäket på Värmdö.
På andra pendelbåtslinjer sätts isbrytande fartyg in, men inte här.
Pendelbåten till och från Ålstäket är inställd på grund av isläggning.
Det är bara sträckan Slussen till Riset, Koviks udde och Norra Lagnö som trafikeras. Och så kan det bli resten av vintern, åtminstone när isen ligger.
Tisdag 7 januari klockan 16. Is på vattnet och tomt med resenärer.
Eva Tonström
– Ålstäkets brygga ligger i en vik som i och med sin placering snabbt blir kall och får isbildning, och den ligger dessutom på en plats som inte trafikeras av stora isbrytande fartyg som river upp isen, till skillnad från övriga bryggor på linjen som ju ligger vid en stor farled, säger Elin Lindström, pressekreterare på SL.
Det är första gången som trafik på nya pendelbåtslinje 84 ställs in på grund av isläggning. På andra pendelbåtslinjer sätts isbrytande fartyg in så att turerna ändå kan köras, men det finns inte på linje 84.
– Just nu har vi inte istidtabell på linje 84, men fortsätter det stora intresset för linjen så kanske det är något som skulle kunna inkluderas i en framtida upphandling. Isbrytande fartyg är dock långsammare och mer högljudda så man behöver i så fall se över om det skulle vara av intresse för resenärerna även om komforten och restiden förändras, säger Elin Lindström.
Turerna till och från Ålstäket har ställts in på grund av is till och från sedan 4 januari i år.
Linje 84 går mellan Strömkajen och Ålstäket på Värmdö, med stopp i Slussen, Riset, Koviksudde och Norra Lagnö.
Igår, tisdag, ställdes turerna till Värmdö (Ålstäket) in på grund av isläggning. Pendelbåten gick dock som vanligt till övriga bryggor.
Skärmavbild
Igår, tisdag, ställdes turerna till Värmdö (Ålstäket) in på grund av isläggning. Pendelbåten gick dock som vanligt till övriga bryggor. Här påstigning vid Slussen.
Eva Tonström