Nacka-Värmdös nya pendelbåt 84 fortsätter att kantas av problem. 

Från 1 juli till sista december 2024 har ett 100-tal klagomål och synpunkter kommit in. De handlar om allt från att fartygen körs för fort, att det saknas sittplatser när båten är full, svallvågor som orsakar skador på bryggor till inställda och försenade avgångar.  

Nära att rammas av en Finlandsbåt

Under samma period har ett 10-tal incidenter rapporterats in. Där nämns läckage i maskinrummet som ledde till en obehaglig lukt ombord, motorproblem och kollision med ett annat fartyg vid Slussen, bland annat. 

Den 4 oktober var pendelbåten nära att krocka med en Finlandsfärja, vilket, enligt resenärer, ledde till panik ombord. 

Så här såg det ut på skylten vid pendelbåt 84 tidigare i januari: "Hållplats Ålstäket indragen på grund av isläggning."

Så här såg det ut på skylten vid pendelbåt 84 tidigare i januari: "Hållplats Ålstäket indragen på grund av isläggning."

Pekka Pääkkö

På sex månader har 30 turer ställts in, det är i snitt fem turer i månaden, med en topp i augusti då 12 turer ställdes in.

Båtlinjen har haft en tuff start, som Mitt i Värmdö berättat, med inställda turer och fartygshaverier de första tre månaderna som ledde till viten och klagomål.  

Varför fortsätter problemen?

– När det gäller de inställda avgångarna beror det på tekniska problem och personalbrist, bland annat. Det är beklagligt för alla som drabbats. Målet är att kunna leverera 100 procents trafik men det är svårt att nå, och alla synpunkter som kommer in hanteras, säger Oscar Carheden, vd för Djurgårdens färjetrafik AB, som kör linje 84.

Oscar Carheden, VD Djurgårdens Färjetrafik AB.

Oscar Carheden, VD Djurgårdens Färjetrafik AB.

Djurgårdens färjetrafik AB

Många fler resenärer än förväntat

Nu jobbar de med att information vid inställda och försenade avgångar ska komma ut snabbare på SL:s plattformar och att förbättra cykelställen ombord. Det finns också en plan att utöka servicen i kaféet ombord, enligt Oscar Carheden. 

När det gäller situationen med Finlandsfärjan säger Oscar Carheden att en allvarlig olycka hade kunnat inträffa. Ingen skadades.

– Jag kan inte säga så mycket om vad det var som gick fel, men det var tjock dimma den dagen och väldigt dålig sikt. Saken utreds just nu, säger han. 

Samtidigt är det många som väljer att åka med den nya pendelbåt och är glada att den finns. Sedan starten i april har 7 000 fler resor än förväntat gjorts med linje 84.

– Det är en lyx att kunna åka båt i stället för buss. Ofta sitter man med sina grannar och pratar på vägen in, säger Maja Englund från Norra Lagnö som Mitt i Värmdö träffar på kajen vid Slussen. Hon båtpendlar upp till tre gånger i veckan. 

Maja Englund jobbpendlar med båten från Norra Lagnö två-tre dagar i veckan. "Jag är väldigt nöjd och glad med den här båten, det är en lyx att kunna åka båt istället för buss. Ofta sitter man ihop med sina grannar ombord och pratar på vägen in, så det är socialt också. Om man fick önska något så är det att den ska ha fler avgångar på kvällen. Sista båten hem går 17.40 från stan och det är lite tidigt att hinna med." 

Maja Englund jobbpendlar med båten från Norra Lagnö två-tre dagar i veckan. "Jag är väldigt nöjd och glad med den här båten, det är en lyx att kunna åka båt istället för buss. Ofta sitter man ihop med sina grannar ombord och pratar på vägen in, så det är socialt också. Om man fick önska något så är det att den ska ha fler avgångar på kvällen. Sista båten hem går 17.40 från stan och det är lite tidigt att hinna med." 

Pekka Pääkkö

Ytterligare 230 000 kronor i vite

Enligt SL ska Djurgårdens färjetrafik AB omedelbart rätta till bristerna för att leva upp till avtalet.

– Pendelbåtslinje 84 är en testlinje och det kan uppstå utmaningar när vi etablerar en ny linje i sjötrafiken. Inför kommande upphandling kommer vi ta med oss lärdomar av vad testet har visat för att arbeta för en så välfungerande kollektivtrafik som möjligt, säger Cajsa Sjöbeck, presskommunikatör hos Region Stockholm.

De första två och en halv månaderna tvingades rederiet betala viten på totalt 67 300 kronor till Regionen för förseningar och inställda turer, och för turer som inte körts med ordinarie fartyg. Plus indragen ersättning på 400 000 kronor för att de inte följt avtalet. 

Nu kan bolaget addera ytterligare 231 000 kronor i viten på grund av alla problem som varit fram till årsskiftet.

– Vi förväntar oss att de levererar det som är avtalat och rättar till alla brister. Det är viktigt att båtlinjen är pålitlig, för resenärerna och personalen. Samtidigt är det positivt att så många väljer att åka med den nya pendelbåten, säger Michaela Haga (C), ordförande i Regionens sjötrafikutskott.

"Jag tar ofta båten hem från jobbet, det funkar toppen. De får gärna stanna vid Nacka strand också, det skulle underlätta ännu mer," säger Maria von Euler-Chelpin, som bor på Norra Lagnö. Här med dottern Edith, 9, som tillägger att det är mysigare och lugnare att åka på vattnet – och se det när det är ljust - än att behöva byta bussar för att komma hem. 

"Jag tar ofta båten hem från jobbet, det funkar toppen. De får gärna stanna vid Nacka strand också, det skulle underlätta ännu mer," säger Maria von Euler-Chelpin, som bor på Norra Lagnö. Här med dottern Edith, 9, som tillägger att det är mysigare och lugnare att åka på vattnet – och se det när det är ljust - än att behöva byta bussar för att komma hem. 

Pekka Pääkkö

Katastrofstart för nya pendelbåten – flera incidenter och inställda turer

Incidenter, klagomål och uteblivna turer. Så har de första månaderna sett ut för Nacka-Värmdös nya pendelbåt. Samtidigt är båten en succé i antal resenärer.   

Solen gassar över Strömkajen och kön med resenärer som ska med Nacka-Värmdös pendelbåt 84 blir allt längre. Just den här turen körs med Delfin XI. 

Men starten för nya pendelbåten har varit allt annat än en trevlig resa, tvärtom. 95 klagomål har kommit in sedan linjen drog igång för 2,5 månader sedan och flera incidenter har inträffar. 

– Båten är toppen! Jag hoppas att den får vara kvar. Det är en vacker resa. Det tar lite längre tid men det krävs bara bättre planering och jag jobbar på båten. Det vore bra med en till större båt under sommaren, som Eskil, när många vill sitta ute, säger Penny Malm från Kovik, som tar med sig cykeln ombord.

– Båten är toppen! Jag hoppas att den får vara kvar. Det är en vacker resa. Det tar lite längre tid men det krävs bara bättre planering och jag jobbar på båten. Det vore bra med en till större båt under sommaren, som Eskil, när många vill sitta ute, säger Penny Malm från Kovik, som tar med sig cykeln ombord.

Pekka Pääkkö

Sattes i land vid Hasseludden

Vid ett tillfälle tog en av båtarna in vatten och tvingades sätta av resenärerna vid närmaste brygga. Maria Fors var en av dem som åkte med.

– Det blev lite halvdramatiskt ombord, men ingen skadades, så på det stora hela gick det bra. Vi blev avsläppta i Hasseludden och fick ta oss själva därifrån med buss. Jag blev 45 minuter sen till jobbet, säger hon.

Vid ett annat tillfälle började det ryka från maskinrummet och ett par gånger har resenärer ramlat för att båten kört in i kajen. 

Flera av klagomålen handlar om hur båten körs: Man kör för fort, för nära land och dunsar in i kajer och bryggor. Alla incidenter och klagomål följs upp av både SL och företaget som kör båtarna, Djurgårdens färjetrafik.

Några klagomål handlar om att rampen ibland blir för brant när man ska gå av och på vid Strömkajen. Det uppstår när det är ovanligt lågt vattenstånd. Därför byggs just nu en ny, längre landgång till Eskil, enligt Djurgårdens Färjetrafik.

Några klagomål handlar om att rampen ibland blir för brant när man ska gå av och på vid Strömkajen. Det uppstår när det är ovanligt lågt vattenstånd. Därför byggs just nu en ny, längre landgång till Eskil, enligt Djurgårdens Färjetrafik.

Pekka Pääkkö

Grunden till problemen är, enligt Oscar Carheden, vd för Djurgårdens färjetrafik, att de inte kunnat köra med sina ordinarie fartyg. Det ena har legat på varv hela våren och det andra har haft motorproblem, så de har behövt lånat in båtar med sämre kapacitet.

– Vi har haft inkörningsproblem, som det ofta kan bli när man ska köra en ny linje, med nya motorer och ny personal. Det tar ett tag att hitta en körstil som är anpassad för att klara tidtabellen. Nu har vi stärkt upp med mer personal och båda ordinarie fartyg är i trafik, säger han.

Oscar Carheden, VD Djurgårdens Färjetrafik AB

Oscar Carheden, VD Djurgårdens Färjetrafik AB

Djurgårdens färjetrafik AB

28 200 resande sedan april

Det här har även lett till förseningar och inställda turer, något de fått betala viten för till Regionen. De har också fått viten för varje tur som inte körts med ordinarie fartyg, totalt 67 300 kronor, och indragen ersättning från Regionen på 400 000 kronor för att de inte följt avtalet.

– Vi för en dialog med utövaren och följer upp leveransen kontinuerligt. Nu får vi se hur det anlöper över tid, säger Helene Jakobsson, affärsområdeschef för sjötrafik hos Regionen.

Värmdöbon Petter Fagerstedt åker båten två gånger i veckan från Ålstäket, till och från jobbet på Kungsholmen. Med sig ombord har han sin elspark. – Jag tycker att det har blivit bättre med punktligheten nu, det är viktigt när man ska till jobbet och har en tid att passa. Visst tar lite längre tid, men det är bökigare att åka buss och jag börjar jobba på båten. Och jättebra att man får ha med sig cykel ombord. Om man fick önska skulle båten gå lite snabbare, annars är jag nöjd.

Värmdöbon Petter Fagerstedt åker båten två gånger i veckan från Ålstäket, till och från jobbet på Kungsholmen. Med sig ombord har han sin elspark. – Jag tycker att det har blivit bättre med punktligheten nu, det är viktigt när man ska till jobbet och har en tid att passa. Visst tar lite längre tid, men det är bökigare att åka buss och jag börjar jobba på båten. Och jättebra att man får ha med sig cykel ombord. Om man fick önska skulle båten gå lite snabbare, annars är jag nöjd.

Pekka Pääkkö

Trots allt strul har jättemånga Nacka-Värmdöbor valt att åka med båten. Sedan starten har 28 200 resor gjorts, till och/eller från stan, och det är 20 procent fler än vad Regionen hade räknat med.

– Jättekul! Många resor har gjorts på vardagar och det visar att den nya linjen fyller en funktion, och ett behov, säger Helene Jakobsson.

Sedan 27 maj båda ordinarie fartygen, Delfin XI och Eskil, i trafik.

Så här många har åkt med linje 84

Antal resor, båda riktningar inräknat

April (från 15/4): 4 881

Maj: 11 302

juni: 12 024

Det är 20 procent mer är Regionen har räknat med. Cirka 75 procent av resorna har gjorts på vardagar.

Linje 84 går mellan Strömkajen och Ålstäket på Värmdö, med stopp i Slussen, Riset, Koviksudde och Norra Lagnö.

Källa: Region Stockholm

Incidenter där resenärer evakuerades

5 maj: Delfin XI fick en vatteninträngning som ledde till att alla passagerare evakuerades vid Hasseluddens brygga. Det var en måttlig läcka där orsaken var en ny svets som gått sönder vid axeln på ena huvudmaskinen.

22 maj: Delfin XI fick rökutveckling i en maskin och samtliga passagerare evakuerades vid Norra Lagnö. Räddningstjänsten anlände till platsen och konstaterade att det inte var en brand. Det visade sig att maskinens kylvattenfilter var igensatt och att motorn har kokat.

Källa: Region Stockholm

Några klagomål handlar om att rampen ibland blir för brant när man ska gå av och på vid Strömkajen. Det uppstår när det är ovanligt lågt vattenstånd. Därför byggs just nu en ny, längre landgång till Eskil, enligt Djurgårdens Färjetrafik.

Några klagomål handlar om att rampen ibland blir för brant när man ska gå av och på vid Strömkajen. Det uppstår när det är ovanligt lågt vattenstånd. Därför byggs just nu en ny, längre landgång till Eskil, enligt Djurgårdens Färjetrafik.

Pekka Pääkkö

Katastrofstart för nya pendelbåten – flera incidenter och inställda turer

Tvingades evakuera resenärer ✔️ Rök från motorn och vatten togs in