Trafikregionråd Anton Fendert säger att han förstår frustrationen hos pendelresenärerna.

–Vi försöker lösa det här så snabbt vi kan. Det här är inte en hållbar situation.  

Varför har det blivit så här?

– En av de stora huvudanledningarna är att vi har en nationell lokförarbrist som drabbat även Stockholm. Vi ska utreda vilken påverkan beslutet att avskaffa tågvärdarna har haft. Men det är mycket tydligt att det här har drabbat hela landet och det behöver vi ta tag i.

SL gick ut med att trafiken reducerades för att det skulle vara mer förutsägbart för resenärerna, istället för att tåg skulle ställas in med kort varsel. Nu har vi en situation med både glesare trafik och inställda tåg.

– Det är en situation som inte är okej. Det är inte acceptabelt. MTR lever inte upp till vår beställning, de kan inre leverera på det. Det är viktigt att veta att de får rekordviten (95 miljoner kronor hittills, reds anm) och att de inte får ersättning för den trafik de inte genomför.

Hur länge kommer det att vara så här?

– Det är svårt för mig att ge ett exakt datum. Men vi arbetar för att vi så fort som möjligt ska komma ur den här väldigt akuta situationen, som jag upplever att det är. 

Nya lokförare håller på att utbildas och 80 stycken ska vara färdigutbildade i slutet av oktober, vilket Mitt i rapporterat om. SL har tidigare sagt till Mitt i att man i bästa fall kan öka trafiken då.

Ska man inte kunna lita på kollektivtrafiken när man betalar nästan 1 000 kronor i månaden för ett SL-kort?

– Jo, det tycker jag.

Kommer ni att sänka priset på SL-kortet när ni inte kan leva upp till det och dessutom får in rekordstora viten från MTR?

– Vi har sagt att de pengar vi får in från viten ska gå tillbaka till pendeltågsresenärerna. Därför går de till stand by-bussar och förstärkningstrafik. Sänkt pris är en väldigt generell insats som inte kommer pendeltågsresenärerna till del.