Byggstart. I veckan var det byggstart för utbyggnaden av den blå linjen under Blasieholmen. Foto: Sacharias Källdén

Fem saker du inte visste om Nya Tunnelbanan

Jobbet med att förlänga blå linjen från Kungsträdgården till Södermalm och Nacka har dragit igång. Men det är flera saker som försvårar projektet.

  • Publicerad 05:06, 11 sep 2021

Mitt i tog ett snack med Göran Leverud, projektledare för arbetet med nya tunnelbanan vid Kungsträdgården, i tunnlarna under Blasieholmen i samband med byggstarten av blå linjens förlängning söderut.

Här är fem saker du kanske inte visste om projektet med att förlänga blå linje från Kungsträdgården.

1. Det finns redan tunnlar – men de går åt fel håll

På Blasieholmen finns det en arbetstunnel kvar från när tunnelbanestationen Kungsträdgården byggdes i slutet av 1970-talet. När blåa linjen nu ska förlängas söderut kommer den gamla arbetstunneln, som ligger 30 meter ner under marken, åter att tas i bruk. Redan på 1970-talet planerade man för en eventuell förlängning. Men de arbetstunnlar som då skapades var i riktning mot Slussen, och inte mot östra Södermalm.

2. Fullt med dynamit i marken

Förr om åren användes klassiska dynamitstavar när man skulle spränga fram tunnlar under Stockholm. Det gör man inte längre, men det har visat sig att det finns en hel del sprängmedel kvar under Blasieholmen.

– Vi hyrde in dynamithundar här. Det tog bara en minut innan de markerade. Om vi tar in grävmaskiner som börjar gräva, då kan det smälla. Vi ska försiktigt se till att all dynamit tas omhand innan dess.

Ingen semester för nya tunnelbanan

3. Dyra viner och datorer under jorden

Det är ett komplicerat projekt att bygga ut tunnelbanan under Blasieholmen och vidare mot Saltsjön och Södermalm.  

– Bland annat har vi Grand Hotels vinkällare precis ovanför en av tunnlarna. Och även Handelsbankens datorer som är viktiga för hela deras verksamhet i Sverige. Det får inte vibrera för mycket, vare sig för datorer eller vin. 

Dörr till Kungsan. Längst in i den vänstra tunneln under Blasieholmen finns en dörr som leder till nuvarande station Kungsträdgården. Foto: Sacharias Källdén

4. Rejäl nedförsbacke

Det kommer luta ordentligt från Kungsträdgården när tunneln ska vidare ner under Saltsjön och sedan vidare till station Sofia på Södermalm.

– Vi ska ner 98 meter under Saltsjön. Lutningen blir fyra procent, det kommer nog kännas av att man åker neråt.Om det kommer arrangeras ett ”Tunnel Run” likt vad man hade i Citybanan kommer det här bli en jobbig sträcka

5. Gamla målningar på väggarna

Nej, det är inte några gamla hällristningar som syns, utan färg som visar var det finns dräneringsrör som leder bort vattnet ner i marken.

– Men när vi i våras arbetade med att gräva ut för en ventilationstrumma stötte vi på en husgrund från 1800-talet. Vi hade en arkeolog på plats som dokumenterade. Det är ett annorlunda byggprojekt med både arkeologer och dynamithundar. 

Nytt larmsystem ska minska dödsfall i tunnelbanan

Tidplan

Arbetet på Blasieholmen startar nu och pågår i ungefär tre år med att borra och spränga ut de nya tåg- och servicetunnlarna.

Just nu arbetas det med nya tunnelbanan på 17 olika arbetsområden runt om i stan. Trafikstart för Blå linje till Nacka och Söderort är 2030.