Sedan i juni har det varit fyra olyckor med lastbil i Klaratunneln, varav tre i augusti. Flera av stoppen har orsakat långa köer, då lastbilarna har kört in i tunneln och fastnat.

Tunneln är tre meter hög, en rejäl bit lägre än de 4,5 meter som är standard för vägtunnlar i Sverige. Skyltar, ljussignaler och nedhängande plastkoner finns på plats för att varna förarna.

Joakim Boberg, enhetschef på Stockholms trafikkontor, har tidigare sagt till Mitt i att en möjlig lösning skulle kunna vara geofencing, vilket är en virtuell gräns runt ett område kopplat till en gps eller annan liknande utrustning. Det förutsätter dock ny lagstiftning.

Förslaget avfärdas av Gustaf Järsberg, central arbetsmiljösamordnare på Transportarbetareförbundet. Han säger att flera tester har genomförts med tekniken, och förbundet är skeptiskt.

– Gps:en kan slå några meter bort, så om du kör på en motorväg ovanpå en tunnel kan den uppfatta det som att du kör i tunneln. Om den slår fel och motorn stängs av, vems ansvar är det då?

Faller på arbetsgivaren

Han har ingen insyn i vad det är som har hänt vid sommarens olyckor men tycker att de bör ses som en väckarklocka.

– Antingen gör inte staden tillräckligt, eller så är det alldeles för hög stress hos bolagen som kör där.

Han säger att allt fler företag kör ellastbilar, vilka i många fall får köras med B-körkort även om de är tyngre.

– Utbildningsbiten skiljer sig markant mellan B- och C-körkort. När du tar C-körkort blir du påmind om att bilen är ganska stor och hur du kan planera dina rutter.

Många företag utrustar bilar med speciella gps:er där rutter med låga tunnlar inte visas. Det är dock långt ifrån alla, enligt Gustaf Järsberg.

– Verkligheten är att föraren inte alltid har en gps i bilen. I stället har man sig egen, kanske i telefonen.

– Det faller tillbaka på arbetsgivaren. De har en skyldighet att ge alla förutsättningar att komma hem hela, rena och levande. Jag kan inte svara på vilken typ av gps:er de företagen där förarna har krockat har, men det är något att titta på.

Goda arbetsvillkor

Andreas Sjölander vid trafikpolisen i Stockholm, har tidigare sagt till Mitt i att olyckorna vid Klaratunneln främst beror på förarnas ouppmärksamhet. För ett år sedan implementerade EU en ny lag, där alla nya bilar ska vara utrustade med system för att varna om föraren verkar vara ouppmärksam.

Bland annat finns det kameror som kan känna av var föraren tittar. Även det är Gustaf Järsberg skeptisk till.

– De tekniska lösningarna kan vara bra, men är osäkra. Abetsgivarna kan dessutom övervaka förarna på ett sätt som kränker deras integritet.

– Vi tycker att lösningen ligger i en ordentlig introduktion där man går igenom alla risker, och goda arbetsvillkor som gör att du kan köra säkert utan stress. Det är inte bra med tunga fordon där förarna är helt slut.