Trots varningsskyltar, skramlande koner och blinkade varningsljus kraschade en lastbil återigen in i Klaratunnelns höjdbarriär i torsdags, med omfattande trafikstopp som följd.
Samma sak hände bara några dagar tidigare, i söndags kväll, liksom i början av juni.
– Nu var det lite ovanligt att det skedde två gånger samma vecka. Men att förare missbedömer höjden sker inte oftare här än i andra av stadens tunnlar, säger Andreas Sjölander vid trafikpolisen i Stockholm.
Det som sticker ut med just Klaratunneln är att det får en så stor påverkan på trafiken eftersom Centralbron stängs av, framhåller han.
Händer en gång i veckan
Varken polisen, Stockhlms stad eller någon annan myndighet för statistik över den sortens händelser.
– Generellt är det någon gång i veckan som det sker olyckor där man har för hög höjd i en vägtunnel i Stockholm, säger Andreas Sjölander.
Liksom Stockholms trafikkontor anser han att varningssystemen vid Klaratunnelns mynning i princip borde vara tillräckliga. Den tillåtna höjden är tre meter, en bra bit lägre än de 4,5 meter som är normal tunnelstandard i Sverige.
Tre meter högt i tak kan ibland ställa till det för lastbilar som ska köra här.
Holger Ellgard: Wikimedia
– Det finns massor med skyltar, blixtrande ljussignaler och nedhängande plastkoner som bankar till ganska ordentligt i biltaket. Olyckorna beror främst på ouppmärksamhet från förarna, säger Andreas Sjölander.
En förklaring till att förare hamnar fel, menar han, kan vara att många väljer sin färdväg genom Stockholm med hjälp av en vanlig gps – exempelvis i mobilen – som inte varnar för låga tunnelhöjder.
Samma som för elsparkcyklar
– En del tyngre lastbilar har den informationen inlagd i gps:en, men det finns ofta inte i mindre lastbilar. Vår uppmaning till förarna är att vara uppmärksamma på skyltarna och att inte lita blint på gps:en, säger han.
Joakim Boberg, enhetsschef på Stockholms trafikkontor, ser en möjlig teknisk lösning som skulle underlätta.
– Man skulle i princip kunna använda geofencing, samma teknik som gör att elsparkcyklar automatiskt saktar ner på vissa gator. Om lastbilar hade detta så skulle motorn exempelvis kunna bromsa in eller stanna om de närmar sig en tunnel som är för låg. Men det förutsätter ny lagstiftning, om kommunen ska kunna ställa krav på geofencing på vissa platser eller sträckor, säger han.