Mitt i Huddinge rapporterade i början av sommaren att det är stora problem med städningen av skolor och förskolor.

– Vi är överhopade med samtal. Det är nerkissade toaletter utan papper, golv som är kladdiga av matrester och fulla sopkorgar. Det är katastrof, sa Annelie Amrén, skyddsombud för Sveriges lärare då.

Kommunen svarade att det är en uppstartsperiod och att det kan ta lite tid innan allt faller på plats. Men när barnen och personalen återvände till skolor och förskolor efter sommarlovet fanns dammråttorna kvar.

– Under sommaren passar de allra flesta på att beställa storstädning, det ligger utanför grundavtalet. Vi har exempel där man har lyft undan alla möbler inför en beställd städning, men den har inte utförts. Då har man fått öppna upp igen och ställa tillbaka möblerna i smutsiga lokaler, säger Anneli Amrén.

Och problemen fortsätter.

– Jag skickade ut en fråga till våra ombud. Och utifrån de svar jag har fått så är det ingen förbättring. Signalerna är att det fortfarande finns problem, säger Annelie Amrén.

Anmält som arbetsmiljöproblem

Hon har gjort en så kallad 66A-anmälan till Arbetsmiljöverket, en begäran om arbetsmiljöåtgärd. Men hon poängterar att fackförbundet är helt överens med utbildningsdirektören om att man måste komma till rätta med problemen. Tillsammans har de har haft ett möte med arbetsmiljöinspektionen.

– Vi har fortfarande utmaningar och vi jobbar intensivt med det. Vi får rapporter när det inte fungerar och då tar vi det med våra leverantörer utifrån det avtal som finns, säger Kerstin Grönqvist, sektionschef på kommunstyrelsens förvaltning, som sköter kontakten med de upphandlade företagen.

Nu har det ändå gått flera månader med de nya leverantörerna, kan kan inte kräva att det ska fungera då?

– Det kan man absolut kräva och det är det vi jobbar med.