Enskede
Enskede IK:s nya klubbmärke som presenterades tidigare i veckan har fått svidande kritik. Både från medlemmar och av fotbollsprofiler på sociala medier.
En namninsamling, med över 700 underskrifter, startades i onsdags med kravet att beslutet om ny visuell identitet skulle dras tillbaka omedelbart, och att frågan skulle tas upp på föreningens årsmöte.
Bland annat har spelare, ledare, föräldrar och supportrar skrivit på.
Nu väljer klubben att dra tillbaka emblemet. Frågan ska i stället tas upp på nästa årsmöte, som är i mars. Då ska medlemmarna få fatta beslut i frågan. Styrelsen skriver att man tagit del av både positiva och negativa reaktioner.
Man skriver även att man vill tacka både designbyrån som gjort nya klubbmärket, och medlemmarna för deras engagemang. Avslutningsvis skriver styrelsen att man ser allvarligt på, och tar avstånd från, hot som framförts.
På hemsidan har man bytt tillbaka till det gamla emblemet.
Texten uppdateras...
Skarp kritik mot Enskede IK:s nya klubbmärke
"Är det första april?". "Borde vara årsmötesbeslut på sådana saker". "Gör om gör rätt, tillbaka med det gamla".
Enskedes nya emblem väcker reaktioner.
Kommentarerna på sociala medier har varit bitska efter att Enskede IK:s nya klubbmärke presenterades på ett medlemsmöte tidigare i veckan, något som Expressen var först med att rapportera om.
Klubben fick stänga sitt kommentarsfält på Facebook på grund av personliga påhopp.
Förändringen av klubbmärket, efter 111 år, väcker känslor. Men vad är bakgrunden?
Perniclas Bedow, som sitter i styrelsen i Enskede IK sedan snart ett år tillbaka, fick frågan i våras om hans designstudio Bedow ville vara med och "utveckla klubbens identitet" där det nya klubbmärket ingår.
Perniclas Bedow.
Petter Dybvig
– En rolig uppgift att kunna hjälpa till med. Vi hade en lucka och kunde skänka arbetet till Enskede IK. Det uppskattades och styrelsen tog ett snabbt beslut, säger Perniclas Bedow.
Bytt vision
Han tycker att klubbens vision tidigare har varit "abstrakt och lite exkluderande".
– "Vi utbildar framtidens fotbollsspelare på alla nivåer". Nu har vi bytt till: "Där alla fotbollsdrömmar har en plats". Nästa steg var att gestalta detta. Nya typsnitt, ny färgpalett, mallar för presentationer. Och ett nytt klubbmärke.
Designstudion tog fram två olika förslag, det ena var en moderniserad version av det gamla emblemet, som enligt Perniclas Bedow hade flera brister.
– Det fanns ingen berättelse eller stark symbol att ta vidare, bara en boll. Typografin var dålig och skölden asymmetrisk – vilket är en heraldisk avvikelse, säger han.
Heraldik är läran och regelverket om den typ av märken som kallas vapen och deras historia.
Enskede fick dessutom ett mejl från BK Derby i Linköping, som startades 1912, under processen.
– Kansliet fick ett mail där de uppmärksammades om likheterna mellan de två emblemen. Eftersom Derby är en två år äldre klubb än Enskede så kan ju det indikera att vårt emblem är en replika av en annan klubbs. Dessutom har Värtans IK en liknande sköld.
Det var ett av flera argument till varför arbetsgruppen hellre ville gå vidare med ett nytt emblem.
Enskede IK:s gamla klubbmärke.
Enskede IK
Det blev i stället "ett moln av bollar, som ska symbolisera drömmar".
– På medlemsmötet var det mest positiv respons, men en del kritik. Förändringar kommer alltid med ett initialt motstånd.
"Borde varit tydligare"
De sex personer som satt i arbetsgruppen, med representanter från styrelsen och kansliet, var överens om att godkänna det nya klubbmärket. Men var beslutet förankrat hos medlemmarna?
– Med facit i hand borde vi ha varit tydligare gentemot våra medlemmar och informerat tidigare. Det är viktigt att vi samlar in deras åsikter nu och är lyhörda. Det går att diskutera om det är ett styrelse- eller medlemsbeslut.
Perniclas Bedow fortsätter:
– Men vi är trygga med vad vi har levererat. Alla stora klubbar gör så här. Titta till exempel på Tottenham. Jag tror att det skaver att vi, som kvartersklubb, spänner bågen.
Enskede IK:s nya visuella identitet består inte bara av det nya klubbmärket.
Enskede IK
Syftet med förändringen, säger han, är att göra Enskede IK mer attraktivt. Både för spelare och sponsorer.
– Vi behöver stärka varumärket, sätta klubben på kartan. Ambitionsnivån har varit jättehög. I dag har vi begränsade resurser. Lejonparten av klubbens pengar kommer från medlemsavgifter och sponsorer. Vi vill inte höja medlemsavgiften i onödan.