Roslagsbanan

Drygt 1,4 miljarder kronor. Så mycket beräknas utbyggnaden av Roslagsbanans strömförsörjning kosta.

Investeringen är, enligt Region Stockholm, nödvändig om planerna på ökad turtäthet ska gå i lås. Inte minst eftersom de nya X15p-tågen drar dubbelt så mycket ström som de gamla X10p-tågen.

Nu vill Region Stockholm dela upp projektet som ska stärka elkraften till den 140-åriga smalspårsbanan i tre delar.

På så vis hoppas trafikförvaltningen att resenärerna ska påverkas mindre, samtidigt som mindre pengar läggs på tillfälliga lösningar.

Förslaget beräknas kosta 1 391 miljoner – 13 miljoner mindre än den ursprungliga planen, men med en brasklapp att det i värsta fall kan bli uppemot bli 140 miljoner dyrare än prognosen.

Vill bygga i Nationalstadsparken

Så här är tanken: Från ursprungsplanen lyfts bygget av en ny fördelningsstation vid Experimentalfältet i Kungliga Nationalstadsparken ut och tidigareläggs tre år - kallat ”Objekt 2”.

Att det är viktigt att bygga fördelningsstationen snarast understryks av att förvaltningen varnar för att den nuvarande kapaciteten redan är fullt utnyttjad och riskerar att slå i taket när allt fler X15p-tåg tas i bruk.

”Utan en tidigarelagd fördelningsstation finns risk att restriktioner måste införas, såsom reducerat antal avgångar och/eller begränsningar i acceleration och hastighet” på Roslagsbanan, skriver förvaltningen.

I gengäld menar förvaltningen att man bara kommer behöva bygga en infartsväg och en huskropp, i stället för som tidigare planerats två, i Nationalstadsparken på Norra Djurgården.

Samordning med tunnelbygge

Samtidigt senareläggs kabeldragning mellan Albano och Experimentalfältet (”Objekt 3”) med sex år för att invänta arbetet med Roslagsbanans tunnel till city som beräknas pågå 2028–2035. Tidigare var planeringen för den utbyggda elkraften nämligen inte samordnad med tunnelbygget.

Det som blir kvar i ursprungsplanen, kallat ”Objekt 1”, omfattar bland annat nya likriktare som som ska omvandla växelström till likström, ledningar och kontaktledningar som matar ström till tågen.

De ändrade planerna ska behandlas på Trafiknämnden sammanträde 16/12 och beslutas av regionfullmäktige.

Så sent som i våras beslutade Regionfullmäktige att dela hela projektet med att förbereda Roslagsbanan för ökad trafik i tre delar: fordon, depå samt elkraft.