Lägre koldioxidutsläpp och minskade luftföroreningar är två av miljövinsterna när kryssningsfartygen om ett par år ska kan ansluta sig till Stockholms elnät. De kan då slå av motorerna som i dag är igång för att förse båtarna med ström, något som leder till stora utsläpp.

https://www.mitti.se/nyheter/katarinahissen-kan-fa-en-tvilling-se-nya-bilder/repqbw!MHSzliLabnabMQ6D9qViog/

Sen förra året kan vanliga färjor koppla upp sig mot elnätet i Värtahamnen. Nu ska elanslutningar också byggas vid två kajlägen i Stadsgård för kryssarna, som slukar än mer energi.

Viktiga turister för stans ekonomi

Projektet startar i december i år och kostar 119 miljoner kronor. Det delfinansieras av Naturvårdsverket och EU. Elanslutningarna ska vara klara år 2023 och 2024.

– Kryssningspassagerarna betyder mycket för Stockholm ekonomiskt och bidrar med över 1000 arbetstillfällen till regionen. Nu tar vi nästa steg och blir en hållbar kryssningsdestination av internationell klass, säger finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).

Det här året har pandemin satt stopp för många kryssningsfartyg men år 2019 kom runt 656 000 turister och cirka 240 000 besättningsmän med kryssare till Stockholm. De spenderade drygt 600 miljoner kronor i stan, bland annat på hotell, mat och shopping. Kryssningsrederierna betalade också 270 miljoner kronor i hamnavgifter, lotsavgifter och farledsavgifter.

https://www.mitti.se/nyheter/baten-ar-ett-svartbygge-hotas-med-miljonboter/lmsda!5934113/