På en av fritidsavdelningarna på Elinsborgsskolan är pedagogik, struktur och kreativitet de underförstådda ledorden.

Här finns en stor fritidstavla – som läraren Adin Aljovic kallar "fritids egna T-Centralen" – med ett tydligt rutsystem för alla olika dagar, teman och rum.

Hit går eleverna för att ta reda på vad veckans tema är, vilka pedagoger som befinner sig var, vilka olika aktiviteter det går att göra för dagen och vilka av temarummen som är öppna.

För just den här dagen finns alternativ som pärlplatta, magneter, tågbana eller kaplastavar i det som döpts till Verkstan. Det finns vila, pyssla, rita eller fundera i köket, det finns parkour eller fotboll på utegården – bland mycket annat.

"Det bästa med skolan"

Och så finns det rummet som kallas för Byggis, så klart.

Under det senaste åren har Adin Aljovic arbetat med att färdigställa det som har kommit att bli många elevers favoritplats.

Här finns ett legobord där barnen kan vara kreativa och bygga vad de vill, det finns en legovägg där de får hänga upp skapelser som de gjort med inspiration från Youtube eller Pinterest, och så finns det gemensamma projektet, rummets stolthet: En legomodell av Elinsborgsskolan i miniatyr.

– Vi har byggt den tillsammans med Adin, det har varit jätteroligt. Lego är det allra bästa med skolan, säger Bilegt som går i ettan, och får medhåll av kompisarna Nefeli och Areta, som nickar instämmande.

"Lego är oändligt – det finns inget slut på vad man kan göra", menar läraren Adin Aljovic. Bilegt, Nefeli och Areta, som går i ettan på Elinsborgsskolan, håller med.

"Lego är oändligt – det finns inget slut på vad man kan göra", menar läraren Adin Aljovic. Bilegt, Nefeli och Areta, som går i ettan på Elinsborgsskolan, håller med.

Emma Löf Hagström

Effekt på parkour

För närvarande är det ungefär 35 elever från ettan som vanligtvis går på fritidsavdelningen, när det inte är sommarlov.

Under det senaste året har de jobbat extra intensivt med just lego som pedagogiskt verktyg, något Adin Aljovic menar har givit stora effekter.

– Lego är oändligt – det finns inget slut på vad man kan göra. Man utmanar sig själv att tänka nytt hela tiden. Det är praktisk matematik, det är kreativitet, det är självständighet. Det är även sociala färdigheter, eftersom man bygger mycket tillsammans ibland. För många har det blivit ett sätt att uttrycka känslor; man kan göra sin röst hört på ett nytt sätt, genom sina skapelser, säger han.

Hos många elever har självförtroendet vuxit i takt med legobyggandet, enligt Adin Aljovic.

– I början har många varit lite osäkra, då är det viktigt att guida dem på ett pedagogiskt sätt, säga "hur tänker du själv att man ska bygga". Då låter man dem komma på lösningen, få en aha-upplevelse. Det är tydligt att det har fått många att växa, säger han.

Han har även märkt av en lite överraskande effekt.

– Vi håller på mycket med parkour när vi är utomhus, och det är tydligt att de elever som byggt upp ett självförtroende genom legobygget även börjar göra det i andra sammanhang. De vågar ta risker, hoppa, ha hög fart och får bättre kroppskontroll – det smittar av sig på fler delar av livet, helt enkelt.

Miniatyren av Elinsborgsskolan har byggts av tusentals legobitar och tagit många, många timmar. 

Miniatyren av Elinsborgsskolan har byggts av tusentals legobitar och tagit många, många timmar. 

Emma Löf Hagström

Bygger broar

För ett tag sedan hade de brotema i Byggis, då barnen fick bygga egna broar som skulle hålla för så mycket vikt som möjligt. Några av broarna höll för över 60 kilo – två elever kunde stå på dem samtidigt.

– Våra broar höll för jättemycket, vi la vikter och böcker på dem också. Det var jätteroligt, säger Nefeli.