Under perioden april till juni i fjol genomförde miljöförvaltningen en omfattande kontroll av småföretag bland Årsta partihallar. Anledningen är att det framkommit att det fuskats med livsmedel.

– Vi har arbetat mot livsmedelsfusk ett par år, men under 2020 har vi lagt mer resurser på det och försökt arbeta ännu mer förebyggande. I Årstaområdet har vi tidigare sett stora brister vad gäller spårbarhet på produkterna, säger Lena Björklund-Stoehr, enhetschef på livsmedelskontrollen på miljöförvaltningen i Stockholms stad.

"Många torrvaror"

Nu har staden sammanställt resultatet av den riktade tillsynen mot de 23 verksamheter som omfattats. 16 av dessa hade en eller flera anmärkningar.

En anmärkning i det här fallet innebär exempelvis felmärkta livsmedel, brister i hygien samt försäljning av livsmedel som passerat bäst före-datum med mycket god marginal. Vissa så långt som tre till fyra år.

– Vid kontrollerna förekom också stora mängder livsmedel som vi inte förväntade oss. Tidigare år har vi kunnat konstatera brister kring känsligare livsmedel, men den här gången fann vi stora mängder torrvaror som kaffe och nötter som vi nu har kunnat stoppa för allvarliga problem med spårbarheten, säger Erica Fiume, livsmedelsinspektör på miljöförvaltningen.

Varför är just spårbarheten så viktig?

– Det är ett sätt för oss att försäkra oss om att det här är säkra livsmedel, att de kommer från registrerade anläggningar som också genomgår offentliga kontroller. Om vi inte vet var livsmedlen kommer ifrån så blir det här omöjligt.

Grövre anmärkningar

Åtta företag hade så grova avvikelser att man beslutade om sanktioner mot dem på 18 olika punkter, varav tio också ledde till böter.

Det kunde exempelvis bero på att livsmedlen var gamla, varor var felmärkta eller fakturor förfalskade.

– Man kan säga att vi "fryser" varorna till dess att företagen kan visa spårbarheten på dem. Först då kan vi häva förbudet. Om de inte kan uppvisa de rätta dokumenten får varorna helt enkelt förstöras. Det är för att säkra att varorna inte tar sig ut i konsumentkedjan och vidare till ovetande konsumenter, säger Lena Björklund-Stoehr.