Många föräldrar hörde av sig till Värmdö kommun efter Mitt i:s artikel tidigare i veckan om att Ösbyskolans busshållplats ska vara stängd till mitten av oktober på grund av vägarbete.

Deras önskan: Försök lösa problemet.  

Uppgrävd busshållplats vid Ösbyskolan.

Uppgrävd busshållplats vid Ösbyskolan.

Eva Tonström

"Vi har lyssnat på föräldrarna"

Det har lett till att en tillfällig hållplats nu kan vara på plats en månad tidigare, senast i mitten av september.

– Vi har fått reaktioner från vårdnadshavare efter publiceringen, vilket har förstärkt behovet av att se över lösningen ytterligare. Vi har lyssnat in Värmdöbornas kritik om att barnen får gå en längre sträcka till och från skolan och har på nytt lyft detta med trafikaktören Nobina, säger Lukas Eliasson, ny enhetschef på kommunens mark- och exploateringsavdelning. 

Samtalen har resulterat i att kommunen, ihop med Nobina och byggentreprenören, nu undersöker möjligheten att sätta dit en provisorisk hållplats i båda riktningar.

Jennie Swahn och dottern Oliva, 6, tar bilen till Ösbyskolan så länge busshållplatsen är ur funktion.

Jennie Swahn och dottern Oliva, 6, tar bilen till Ösbyskolan så länge busshållplatsen är ur funktion.

Eva Tonström

Krångligt och otryggt

Föräldrar och barn som Mitt i Värmdö träffar vid skolan på fredagsmorgonen tycker att planeringen, och informationen till familjerna, har varit dålig.

– Det här är inte alls optimalt. Vi försöker lösa det genom att vissa dagar köra barnen med bil, i dag cyklar jag med dem eftersom det är så rörigt med alla bilar och provisoriska lösningar. Joni vill egentligen åka buss till skolan själv, men det funkar inte när det är så osäkert med trafiken och långt att gå, säger Minna Brandt med barnen med barnen Joni, 10, och Even, 7. 

Jennie Swahn och dottern Oliva, 6, har åkt bil den här morgonen.

– Vårt äldsta barn som är tolv år åker buss själv till skolan och får nu gå från Mölnvik. Det tar längre tid och är krångligare. I normala fall hade Oliva fått prova att åka buss med storebror men inte nu, det är alldeles för rörigt och otryggt med trafiken. Jag tycker verkligen synd om eleverna och skolan, de är inte alls nöjda med det här. Beskedet vi fick innan sommaren var att det här skulle vara klart till skolstart, säger hon. 

Alla som Mitt i pratar med uppskattar att kommunen har lyssnat och nu försöker få till en lösning ihop med Nobina.

Mattias Ivanov Samryd med sonen Elias, 7, cyklar tillsammans till och från skolan.

Mattias Ivanov Samryd med sonen Elias, 7, cyklar tillsammans till och från skolan.

Eva Tonström

Oppositionen stoppade ny vägplan

Varför lägga 15 miljoner kronor på en redan väl fungerande cykelväg? Det undrar oppositionen som vill att den delen stryks ur vägplanen för Skärgårdsvägen.

Det blev minoritetsåterremiss när förslaget om att bygga om Skärgårdsvägen, mellan Skogsbo och Mölnvik, var uppe i kommunfullmäktige förra veckan. 

Värmdösamarbetet vill lägga 31,5 miljoner kronor på att bygga om korsningar och anlägga en ny, bredare gång- och cykelväg längs hela sträckan, som Mitt i Värmdö berättat tidigare.

Det här är ogenomtänkt, menar Moderaterna, som ville återremittera ärendet för att få det omarbetat. De vill att gång- och cykelvägen stryks ur planen eftersom de pengarna kan läggas på andra sträckor i kommunen som helt saknar gång- och cykelvägar, menar de. De fick stöd av KD och SD.

Förslaget: Miljonsatsning på bättre framkomlighet

Snart kan trafiken på Skärgårdsvägen flyta bättre, om ett nytt förslag får grönt ljus.

Notan: Drygt 30 miljoner kronor.

Att Mölnvik är ett sorgebarn när det gäller trafikkaos och köer har inte undgått någon Värmdöbo. Nu tas ett första steg i att förbättra framkomligheten på Skärgårdsvägen mellan Mölnvik och Gustavsbergs centrum.

Fem korsningar till och från Skärgårdsvägen kommer att förbättras och/eller byggas om. Samtidigt ska den 2,2 kilometer långa gång- och cykelvägen på norra sidan av Skärgårdsvägen, mellan Skogsbo och Mölnvik, breddas från 2,5 till 3,5 meter och göras säkrare.

Ännu ingen plan för Mölnvik

Det här hoppas Värmdös styrande politiker ska öka framkomligheten för alla trafikslag längs sträckan Mölnvik–Gustavsberg.

– Bussen blir mer attraktiv med snabbare restider och färre bilar fastnar i köer. Vi gör cykelvägen bredare och överfarterna vid bland annat Ösbyskolan säkrare, säger Carl Kangas (S), kommunstyrelsens ordförande i Värmdö.

Ombyggnationen, som ska kosta 31,5 miljoner kronor, kommer att ge både samhälls- och miljövinster, menar Värmdös politiker. De hoppas få delar av investeringen täckt med statliga bidrag. 

När det gäller självaste handelsområdet Mölnvik pågår ett arbete med att hitta lösningar, ihop med näringsidkare och markägare, enligt Carl Kangas.

– Vi får återkomma när det finns mer att säga. Men det vi gör nu är viktiga åtgärder också för Mölnvik, som förstudierna visar, säger han.

Ärendet tas upp i kommunstyrelsen nästa vecka.

Det här föreslås göras

Hästskovägen–Skärgårdsvägen: Trevägskorsning med ökad trafiksäkerhet och förlängda hållplatser.

Skänkelvägen–Skärgårdsvägen: Fyrvägskorsning med vänstersvängkörfält, ta bort cirkulationsplatsen.

Skogsbovägen–Skärgårdsvägen: Trevägskorsning med vänstersvängkörfält, ta bort cirkulationsplatsen. Gång- och cykelpassage blir säkrare.

Ösbyvägen–Skärgårdsvägen: Signalreglerad korsning med bussprio och vänstersvängkörfält.

Ösby skolväg–Skärgårdsvägen: Signalreglerad korsning med bussprio och vänstersvängkörfält.

Gång- och cykelbanan ska breddas mellan Skogsbo och Mölnvik till 3,5 meter.

Källa: Värmdö kommun