Efter händelsen, som inträffade den 18 maj inför en fotbollsmatch mellan Hammarby och AIK, riktades en hel del kritik mot SL.
Ett antal passagerare blev instängda i tåget under minst 15 minuter. Vittnesmål i sociala medier beskrev hur folk svimmade och att några skrev "Hjälp" och "SOS" på de immiga fönstren för att få hjälp att komma av tåget.
Den borgerliga oppositionen krävde svar av SL vad man tänker göra för att något sådant inte ska hända igen.
I sitt svar, som ska presenteras för politikerna nästa vecka, ser SL flera områden som kan förbättras. Bland annat skulle det behövas mer tekniskt kunnig personal på plats för att kunna hantera tåget i liknande situationer.
Men i huvudsak lägger SL skulden på de supportrar som man anser vandaliserade tåget.
Skydda trygghet och punktlighet
SL kallar händelsen för "en allvarlig brist på respekt för SL:s egendom och för tryggheten hos andra resenärer". Bland annat ska supportrarna ha hoppat sönder tågets stötdämpare, vilket var orsaken till att tåget fastnade.
Om skadegörelsen fortsätter "kan SL behöva överväga att begränsa evenemangstrafiken", skriver SL, för att skydda tågen, tryggheten och punktligheten i den övriga trafiken.
Marcus Beckford, ordförande i Bajen fans.
Bajen fans
Marcus Beckford, ordförande i Bajen fans, tycker att SL:s version är ensidig.
– Att fotbollssupportrar ibland missköter sig är vi väl medvetna om, och grov vandalisering är inget vi står bakom. Men det är läskigt att SL ljuger. De saknar självinsikt och har inte alls lyssnat på de hundratals människor som ger en annan version, säger han.
Att supportrar hoppar och sjunger i tåget är inget ovanligt, menar Marcus Beckford.
– Det är väl inte optimalt, men inte heller något allvarligt brott. Och att supportrarna skulle ha förstört så mycket som SL säger, det faller på sin egen orimlighet. Ingen ville att tåget skulle stå stilla, alla ville bara ta sig till matchen, säger han.
I väntan på de extrainsatta tågen var Södra station full av fotbollssupportrar.
Frida Klintholm
Tror på dialog
Mitt i ber SL:s presstjänst kommentera kritiken men får svaret att "vi inte kommenterar ärenden innan de behandlats i nämnden".
Vid en vanlig allsvenskan-match i fotboll brukar SL sätta in två extratåg efter matchen. Vid derby är det två till tre extratåg innan matchen och fyra extratåg efteråt.
Hur många av dessa tåg som SL kan välja att dra in vill SL:s presstjänst inte heller kommentera.
Marcus Beckford menar att inställda evenemangståg skulle få motsatt effekt.
– Extratågen är ju till för att andra resenärer inte ska behöva trängas med fotbollssupportrarna. Det skulle bara bli smockfullt på andra pendeltåg och ännu mer kaos, säger han.
L: Oacceptabelt
Han hoppas nu att SL är beredd att "ta ner garden" och sätta sig ner och prata.
– Jag och Bajen fans tror på dialog som ett sätt att komma vidare, säger han.
Även Liberalerna, som tog intiativ till granskningen, är kritiska mot SL:s slutsatser.
– Att SL hotar med att dra in evenemangstrafiken är oacceptabelt. Kollektivtrafiken är en samhällsbärande funktion som måste fungera även vid större evenemang. Mer resurser måste sättas in så att både supportrar och andra resenärer kan resa tryggt och smidigt, säger Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionregionråd i Region Stockholm.
Efter panikscener på pendeln mot derby – L kräver utredning
Inför derbyt mellan Hammarby och AIK blev ett pendeltåg fyllt med supportrar stående vid Södra station. Då ingen kunde kliva av uppstod panik. Liberalerna kräver nu att händelsen utreds.
Scenerna beskrivs som kaosartade. I nära en halvtimme stod det extrainsatta tåget stilla vid Södra station, fyllt av supportrar på väg till söndagens derby i Solna. En dörr hade skadats och tåget behövde tas ur bruk. Medan dörren lagades kunde ingen kliva av.
– Det var knökfullt, som den värsta rusningstrafik man kan tänka sig. Efter fem minuter stängdes tåget av och ingen förstod vad som hände, säger Frida Klintholm, 24, som var på väg till sitt första bortaderby.
Ingen luftkonditionering
Föraren gjorde några utrop, men de dränktes av ljudet från folkmassan.
– I början var det god stämning, men allt eftersom tiden gick började det bli varmt. Luften blev dålig och folk började få panik.
Luftkonditioneringen hade stängts av. Någon hade en kall öl som skickades runt för att folk skulle få svalka av sig genom att lägga den på halsen.
– När rutorna började imma igen tänkte jag bara "herregud, jag måste av tåget". Jag satte mig ner eftersom benen inte bar mig. Vid golvet var det lite svalare, säger Frida Klintholm.
I väntan på de extrainsatta tågen var Södra station full av fotbollssupportrar.
Frida Klintholm
Skrev "SOS" på immiga fönster
Barn ska också ha befunnit sig på tåget. I tidningar och sociala medier har personer vittnat om att folk svimmade och att några skrev "Hjälp" och "SOS" på de immiga fönstren för att få hjälp att komma av tåget.
– Några tryckte mot dörrarna och försökte få ner nödhandtaget, men inget hände.
Till slut öppnades dörrarna igen.
– Det bara vällde ut folk. Jag slutade bry mig om hinna i tid till matchen, jag ville bara få luft.
"Vår värdighet försvann"
SL slog fast att skadegörelse låg bakom det skadade dörrparet. De uppger att resten av dörrarna behövde hållas stängda när felet åtgärdades.
– Om någon tog sönder dörren, då var det en person. Alla vi andra då? Vi som bara ville gå på match, vår värdighet försvann där vi stod och fick kokas levande, säger Frida Klintholm.
Händelsen orsakade ett trafikstopp vid stationen på 25–30 minuter. Resenärer har uppgett att de var instängda i över 20 minuter, SL menar att det rörde sig om 15 minuter.
Ska inleda dialog
För att liknande situationer inte ska uppstå igen ser SL över sina rutiner och ska "inleda dialog med supportrar kring vikten av att inte belasta dörrar."
– Det vandaliserade tåget var det första av totalt tre extratåg. För att kunna släppa fram de övriga två behövde dörrarna lagas först eftersom det inte går att köra tåget med dörrarna öppna. Det var orsaken till att man prioriterade att laga dörrarna, skriver Natalie Nordenswan, presskommunikatör vid SL.
Om det var möjligt att öppna dörrarna – borde inte resenärers välbefinnande prioriteras över lagning?
– I den här situationen försökte vi åtgärda felet för att få bort tåget. Dock var det väldigt stökigt. Det blev inte bättre av att supportrarna plötsligt hänvisades till ordinarie trafik på en annan plattform och sedan tillbaka igen till extratågen.
"Väldigt olyckligt"
SL medger att de inte riktigt uppfattade situationens allvar, bland annat då kameror på tåget sattes för med klistermärken.
– Det var otroligt mycket folk på plattformarna och vi lyckades inte stå emot flödet när fler och fler trängde sig in på tåget vilket var väldigt olyckligt. Det här är något vi behöver se över och förbättra rutinerna kring.
Marcus Beckford, ordförande i Bajen fans.
Bajen fans
Bör ha beredskap
Marcus Beckford, ordförande i Bajen fans, är kritisk till att så många blev instängda.
– På tåget stod tusentals som inte gjort sig skyldiga till skadegörelse. De ska inte behöva stå inlåsta, svettas och få panik. SL bör ha beredskap i de fall en dörr går sönder.
Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsregionråd i Stockholm.
Eira Desax
"Oroande uppgifter"
Liberalerna kräver nu att händelsen utreds.
– Det är mycket oroande uppgifter att människor ska ha svimmat, haft svårt att andas och till och med tvingats skriva på immiga fönster för att signalera om hjälp. Vi måste få klarhet i vad som hände och se till att det aldrig händer igen, säger Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsregionråd.
Förslaget om utredning ska lämnas in vid nästa sammanträde med trafiknämnden i regionen.
Klagomål skickade till SL:
"Vi blev instängda i tåget i över 20 minuter utan ventilation eller tillgång till frisk luft. Temperaturen steg snabbt, flera personer svimmade, många svettades kraftigt, och flera barn fick panik och började gråta. Det var en otroligt påfrestande upplevelse både fysiskt och psykiskt."
"Mina två söner, 15 och 17 år gamla, befann sig på ett av era tåg som var så fullpackat att människor bokstavligen blev instängda och inte kunde andas ordentligt. Min äldste son tvingades använda sina armar för att hålla undan trycket från andra resenärer (...) Båda beskriver hur de blev yra, fick panikkänslor och såg människor sparka på dörrarna i ren desperation."
Totalt sex klagomål har lämnats in med anledning av situationen på tåget.
Källa: SL