Scenerna beskrivs som kaosartade. I nära en halvtimme stod det extrainsatta tåget stilla vid Södra station, fyllt av supportrar på väg till söndagens derby i Solna. En dörr hade skadats och tåget behövde tas ur bruk. Medan dörren lagades kunde ingen kliva av.
– Det var knökfullt, som den värsta rusningstrafik man kan tänka sig. Efter fem minuter stängdes tåget av och ingen förstod vad som hände, säger Frida Klintholm, 24, som var på väg till sitt första bortaderby.
Ingen luftkonditionering
Föraren gjorde några utrop, men de dränktes av ljudet från folkmassan.
– I början var det god stämning, men allt eftersom tiden gick började det bli varmt. Luften blev dålig och folk började få panik.
Luftkonditioneringen hade stängts av. Någon hade en kall öl som skickades runt för att folk skulle få svalka av sig genom att lägga den på halsen.
– När rutorna började imma igen tänkte jag bara "herregud, jag måste av tåget". Jag satte mig ner eftersom benen inte bar mig. Vid golvet var det lite svalare, säger Frida Klintholm.
I väntan på de extrainsatta tågen var Södra station full av fotbollssupportrar.
Frida Klintholm
Skrev "SOS" på immiga fönster
Barn ska också ha befunnit sig på tåget. I tidningar och sociala medier har personer vittnat om att folk svimmade och att några skrev "Hjälp" och "SOS" på de immiga fönstren för att få hjälp att komma av tåget.
– Några tryckte mot dörrarna och försökte få ner nödhandtaget, men inget hände.
Till slut öppnades dörrarna igen.
– Det bara vällde ut folk. Jag slutade bry mig om hinna i tid till matchen, jag ville bara få luft.
"Vår värdighet försvann"
SL slog fast att skadegörelse låg bakom det skadade dörrparet. De uppger att resten av dörrarna behövde hållas stängda när felet åtgärdades.
– Om någon tog sönder dörren, då var det en person. Alla vi andra då? Vi som bara ville gå på match, vår värdighet försvann där vi stod och fick kokas levande, säger Frida Klintholm.
Händelsen orsakade ett trafikstopp vid stationen på 25–30 minuter. Resenärer har uppgett att de var instängda i över 20 minuter, SL menar att det rörde sig om 15 minuter.
Ska inleda dialog
För att liknande situationer inte ska uppstå igen ser SL över sina rutiner och ska "inleda dialog med supportrar kring vikten av att inte belasta dörrar."
– Det vandaliserade tåget var det första av totalt tre extratåg. För att kunna släppa fram de övriga två behövde dörrarna lagas först eftersom det inte går att köra tåget med dörrarna öppna. Det var orsaken till att man prioriterade att laga dörrarna, skriver Natalie Nordenswan, presskommunikatör vid SL.
Om det var möjligt att öppna dörrarna – borde inte resenärers välbefinnande prioriteras över lagning?
– I den här situationen försökte vi åtgärda felet för att få bort tåget. Dock var det väldigt stökigt. Det blev inte bättre av att supportrarna plötsligt hänvisades till ordinarie trafik på en annan plattform och sedan tillbaka igen till extratågen.
"Väldigt olyckligt"
SL medger att de inte riktigt uppfattade situationens allvar, bland annat då kameror på tåget sattes för med klistermärken.
– Det var otroligt mycket folk på plattformarna och vi lyckades inte stå emot flödet när fler och fler trängde sig in på tåget vilket var väldigt olyckligt. Det här är något vi behöver se över och förbättra rutinerna kring.
Marcus Beckford, ordförande i Bajen fans.
Bajen fans
Bör ha beredskap
Marcus Beckford, ordförande i Bajen fans, är kritisk till att så många blev instängda.
– På tåget stod tusentals som inte gjort sig skyldiga till skadegörelse. De ska inte behöva stå inlåsta, svettas och få panik. SL bör ha beredskap i de fall en dörr går sönder.
Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsregionråd i Stockholm.
Eira Desax
"Oroande uppgifter"
Liberalerna kräver nu att händelsen utreds.
– Det är mycket oroande uppgifter att människor ska ha svimmat, haft svårt att andas och till och med tvingats skriva på immiga fönster för att signalera om hjälp. Vi måste få klarhet i vad som hände och se till att det aldrig händer igen, säger Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsregionråd.
Förslaget om utredning ska lämnas in vid nästa sammanträde med trafiknämnden i regionen.