Nu är det klart att det blir en mittbarriär i betong mellan körfälten på Farstabron. Till en början under tiden som bron repareras.

– Farstabron är en olycksdrabbad bro och det här görs för att höja trafiksäkerheten, säger Daniel Mossberg, presstalesperson på Trafikverket. 

Efter bussolyckan på bron i somras, när två personer dog, har röster höjts ännu mer på Värmdö om att en ordentlig mittbarriär måste upp för att förhindra fler olyckor på bron. 

Kan ersätta reversibelt körfält

Efter det har en ny bärighetsutredning gjorts och den visar att det är möjligt att sätta dit betongsuggor.

Problemet med att breda fordon, så kallade dispenstransporter, måste kunna ta sig över bron kan lösas genom att de tar gamla Värmdövägen, enligt Trafikverket. 

Det här kan bli en permanent lösning istället för att bygga om bron med reversibelt körfält som är planen, enligt Daniel Mossberg.

– I och med att det nu finns en ny utredning som visar att det är möjligt och kan bli lösningen istället, det behöver vi se över, säger han.

Betongsuggorna ska sättas upp så snart som möjligt.

– Det här är jättevälkommet! Det är något vi har drivit på hårt och inte gett oss med. Nu kommer beskedet att det är möjligt. Det är ett glädjebesked för väldigt många Värmdöbor, säger Carl Kangas (S), kommunstyrelsens ordförande i Värmdö.

Värmdöbornas krav efter olyckan på Farstabron: Gör något!

Efter dödsolyckan på Farstabron förra veckan, ställs återigen krav på Trafikverket att säkerheten måste bli bättre.

– Nu räcker det, säger en Värmdöbo.

Betongsuggor med rödgula markeringar har satts upp längs det brandskadade räcket på båda sidor av Farstabron. Här har vägen också fått ny asfalt. 

Efter den tragiska olyckan förra veckan, när en personbil frontalkrockade med en SL-buss och två personer dog, har flera Värmdöbor hört av sig till Mitt i. Olyckan ledde till en omfattande brand och förarna i båda fordonen omkom.

– Under så lång tid, så många olyckor – nu får det vara nog. Jag kör själv motorcykel och har sett flera gånger när bilar varit på väg att glida över i fel körfält. Gör en enkel lösning innan bron byggs om helt och hållet, med någon form av plastmärken som sätts upp mellan körfälten som mitträcke. Det kan vara reflexer, koner, orangea plastpinnar, vad som helst som syns, säger Värmdöbon Christer Ahlgren.

Betongsuggor har satts upp längs det brandskadade räcket efter olyckan.

Betongsuggor har satts upp längs det brandskadade räcket efter olyckan.

Eva Tonström

"Min första tanke: Hoppas föraren hunnit ta sig ut"

En person skriver i ett mejl: ”Det dåliga beslutet att bygga en trefilig bro till det som vid beslutstillfället var en av Sveriges snabbast växande kommuner var redan från början ett felaktigt beslut.” 

Värmdöbon Sebastian Hiort af Ornäs stod i bilkön och blev vittne till olyckan.

– Min första tanke var: Hoppas att det inte sitter någon i den brinnande bilen och att han eller hon i så fall lyckats ta sig ut.  

Vänstra delen av fronten på bussen, där föraren sitter, var helt intryckt.

– Det såg ut som att personbilen hade kommit från Värmdö och kört över i bussens körfält, säger han. 

Ett mitträcke på bron, som skiljer de två körriktningarna från varandra, kunde ha förhindrat att det blev en så här allvarlig olycka, menar han.  

Några tar upp att det borde finnas fartkameror på bron. 

 Buss brinner

Buss brinner

Privat

Tre dödsolyckor på knappt två år

Sedan 2021 har fyra olyckor med personskador rapporterats in på Farstabron, varav en dödsolycka i december 2023, som Mitt i Värmdö berättat om tidigare. 

Samtliga olyckor inträffade på grund av att en bilist kommit över i fel vägbana, och kört mot trafiken.

– Jag förstår folks oro och att man vill se en ändring nu. Farstabron är en olycksdrabbad sträcka och vi har gjort flera åtgärder senaste året för att förbättra säkerheten på bron. Nu måste vi sätta oss igen och titta på vad mer kan vi göra, säger Anton Persson, utredare på Trafikverket.

Det blev bara förkolnade rester kvar efter bussolyckan på Farstabron.

Det blev bara förkolnade rester kvar efter bussolyckan på Farstabron.

Margareta Ljung Westerberg

Att ställa ut betongsuggor mitt på bron går inte på grund av att det blir för smalt för tung trafik att passera, enligt Anton Persson.

– Vi har provat med enklare mittmarkeringar, som plastpinnar som sticker upp från vägbanan, men de kördes ned hela tiden. Ett problem är att vi inte kan fästa saker i bron utan att förstöra tätskiktet.

Nu inväntar de Trafikverkets egen, interna utredning av olyckan. När den är klar kan de besluta om nya åtgärder.

– Vi måste vända på alla stenar igen, säger han. 

Angående fartkameror så löser det inte problemet att fordon kommer över i motsatt körfält, tillägger han. Det finns heller inte plats på bron att placera ut kameror.

Kravbrev till Trafikverket

Planen är att bygga om bron med reversibla körfält. Det är säkrare än i dag, menar Anton Persson, eftersom det kommer vara bommar och fler skyltar som visar var man ska köra. 

Värmdö kommun har flera gånger tryckt på Trafikverket om Farstabron. Alla politiska partier i Värmdö har nu gemensamt skickat in en skrivelse till Trafikverket där de kräver flera åtgärder på bron.

– Det är fullständigt oacceptabelt att vår enda fasta förbindelse med resten av Stockholmsregionen ska vara så trafikfarlig och återkommande skörda människoliv. Vi kräver en tydlig mittbarriär och ytterligare och omedelbara åtgärder, och en plan för en säker bro med bättre framkomlighet, säger Carl Kangas (S), kommunstyrelsens ordförande.

Polisen har inlett en förundersökning om grovt vållande till annans död och grov vårdslöshet i trafik för att utreda hur olyckan har skett.

Bussbolaget Nobina AB, vars förare körde bussen och omkom i olyckan, flaggade på halv stång i alla sina trafikområden i hela Sverige under fredagen.

Den här veckan är bron avstängd varje natt 21-05 för att den ska repareras.

Planen för Farstabron

Göra mittkörfältet reversibelt med digitala skyltar, bommar och portaler. Arbetet ska starta 2027och vara klart 2028.

Flera tillfälliga åtgärder har gjorts 2024 och 2025:

Linjemarkeringarna på vägen har förstärkts. De görs nu rent oftare för att de ska synas bättre.

Fler och större skyltar har satts upp, bland annat enkelriktat-skyltar och skyltar om omkörningsförbud.

En avfartsskylt vid östra brofästet har flyttats fram.

Tillfällig belysning har satts upp på bron.

Källa: Trafikverket

När elden var släckt fanns bara förkolnade rester kvar av den utbrända bussen.

När elden var släckt fanns bara förkolnade rester kvar av den utbrända bussen.

Margareta Ljung Westerberg

Kravet efter olyckan på Farstabron: Gör något!

Trafikverket: "Vi behöver vända på alla stenar igen"