Den 10 december drogs 16 busslinjer in runt om i Stockholms län och ett 40-tal linjer fick utglesade turer.

Samtidigt föreslår SL att busstrafiken i innerstan ska kapas med en femtedel från och med midsommar 2024. Ett antal sträckor läggs ner och blåbussarna ska gå mer sällan.

Effekten av de båda sparpaketen uppskattas till cirka 400 miljoner kronor.

Bara en föraning

Men det är bara en föraning om vad som väntar, enligt den treårsplan för SL som regionens trafiknämnd ska ta beslut om 19 december.

Inför 2025 ska SL:s budget minska med ytterligare cirka 1,2 miljarder, alltså tre gånger så mycket som sparats mellan 2023 och 2024. Det är nästan10 procent av den upphandlade trafiken som isåfall ska bort.

1,2 miljarder motsvarar mer än halva pendeltågstrafiken för ett helt år. Om man lade ner hela Tvärbanan, Roslagsbanan, Lidingöbanan och Spårväg City skulle det ändå inte räcka.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) vill inte svara på hur sparbetinget ska lösas. Det är inte ens säkert att besparingarna blir så stora som anges i planen, enligt MP-kansliet.

"Bevittar ett haveri"

"Vilka de faktiska förutsättningar kommer att vara inför 2025 vet vi inte än. Det är alldeles för tidigt för att kommentera hur detta ska hanteras och vilka förändringar som, om de behöver göras, kommer att bli aktuella", meddelar en pressekreterare.

Den politiska oppositionen sparar dock inte på krutet.

Kristoffer Tamsons (M).

Kristoffer Tamsons (M).

Mikael Andersson

– Det vi bevittnar är ett haveri. Vi får en ond spiral av minskat resande, underskott, höjda priser och nedskärningar som kommer ta år att hantera för ett nytt ledarskap, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

De borgerliga oppositionspartierna presenterar alternativa budgetar för 2024 där innerstadsbussarna räddas kvar. Det gör de bland annat genom att höja SL-taxan mer än de styrande partierna.

Amelie Tarschys Ingre (L)

Amelie Tarschys Ingre (L)

Eira Desax

– Vi prioriterar att folk ska få vardagen att gå ihop och att bussarna ska rulla, säger oppositionsregionrådet Amelie Tarschys Ingre (L)

Replik: Liberalerna bör sopa rent framför egen dörr

Kollektivtrafiken spelar en central roll i omställningen av transportsektorn. Så långt är Mittenkoalitionen och Liberalerna överens. Men vi måste faktiskt sätta deras ”sylvassa” kritik i sitt sammanhang.

Debatt.

Liberalerna har valt att sitta med i en regering som för första gången på årtionden medvetet ökar våra koldioxidutsläpp genom att ta bort krav på fossilfri inblandning i bensin och diesel; de har en miljö- och klimatminister som är helt och hållet bakbunden av SD:s bensin- och dieselfixerade politik och som inte verkar ha några som helst ambitioner på klimatområdet; och deras regering har lämnat regioner och kommuner att på egen hand klara av den värsta välfärdskrisen sedan 90-talet. Ändå har L mage att kritisera oss för minskade klimatambitioner när vi drar in på den del av busstrafiken där antalet resenärer har minskat mest.

Gustav Hemming (C)

Gustav Hemming (C)

Pekka Pääkkö

Folk reser faktiskt mindre

L verkar leva i villfarelsen att regionens underskott på 10 miljarder kronor kan lösas med att dra tillbaka lovkortet för barn och unga som kostar regionen runt 60 miljoner. Det är en grov felräkning och ett svek mot barn och unga att L så lättvindigt vill begränsa ungas möjlighet att röra sig fritt i länet. Vi i Mittenkoalitionen minskar då hellre på busslinjer i innerstaden där resandet minskat kraftigt på senare år i och med att fler väljer att cykla, gå eller jobba hemma.

För faktum är att sedan pandemin har SL tappat nästan var tredje bussresenär i innerstaden.

För att hantera det exceptionellt svåra ekonomiska läget har vi tvingats använda alla de verktyg som står till buds: vi har höjt priset på SL-kortet för att öka intäkterna, vi har höjt skatten med 30 öre för att öka anslagen till kollektivtrafiken och rädda vården, och vi har anpassat trafikutbudet utifrån hur resenärsbehovet ser ut och därmed minskat kostnaderna.

Jens Sjöström (S)

Jens Sjöström (S)

Mitt i Stockholm/Pressbild

Inget regeringsstöd

Men situationen hade inte behövt vara så här allvarlig. Under pandemin sköt den dåvarande regeringen med stöd av C och L till extra medel för att kommuner och regioner skulle klara sig igenom krisen. Kollektivtrafiken fick ett riktat stöd. Ett liknande krisstöd hade varit helt nödvändigt för att undvika de neddragningar vi nu tvingas till. Inte minst borde detta vara angeläget för Liberalerna att ordna då deras egen klimatminister Romina Pourmokthari på bästa sändningstid pekat ut kollektivtrafiken som en central del i klimatomställningen.

Gjort allt vi kan

Vi i Mittenkoalitionen har gjort vad som krävs för att upprätthålla en fungerande kollektivtrafik i Stockholms län utifrån det minskade resenärsantalet och det otroligt tuffa ekonomiska läget. Vi har använt alla våra verktyg. Innan Liberalerna riktar kritik mot oss för indragna busslinjer och påstått minskade klimatambitioner vore det klädsamt om de sopade rent framför egen dörr först. Om Ingre, Jönsson och Edholm vill göra en insats för busstrafiken i Stockholm och för klimatet föreslår vi att de pratar med sin egen klimatminister.

Historisk slakt på bussarna

På söndag den 10 december börjar de nya tidtabellerna för kollektivtrafiken att gälla. Det är inte bara nya tidtabeller utan en ny verklighet för alla oss som åker kollektivt när 16 busslinjer tas bort och över 40 bussar får utglesade tidtabeller.

Detta har varit känt sedan i höstas men de största nedskärningarna har nu i stället kommit som en tidig och oönskad julklapp för stockholmarna. Förra veckan meddelade vänsterstyret att fyra av fem busslinjer i innerstan skall få minskad turtäthet. Totalt minskar trafikutbudet i innerstan med hela 19 procent. Även bussar i högtrafik drabbas och var femte avgång under högtrafik tas bort för de blå stombussarna.

Historisk slakt

Två busslinjer ska läggas ned helt: Linje 75 Ropsten – Cityterminalen och linje Linje 72 Karolinska sjukhuset – Frihamnen. Det är ett hårt slag mot stockholmarna, näringsliv och pendlare. Norra Djurgårdsstaden mister sin enda direktkoppling till Centralstationen när linje 75 till Ropsten tas bort samtidigt som buss 54 slutar gå till Norra Djurgårdsstaden. Det är riktigt dåligt för en kraftigt växande stadsdel som är ett profilområde inom hållbarhet, miljö och klimatarbete och där en god kollektivtrafik är en absolut bärande del av stadsutvecklingen. I Solna kommer buss 57 att läggas ned. Den är en livsnerv för många solnabor som pendlar från Frösunda och Haga Norra in till stan.

Stockholms stad liksom länets andra kommuner har till den 20 december på sig att svara på regionens förslag på trafikförändringarna. Svaret från Liberalerna är sylvasst. De föreslagna neddragningarna för kollektivtrafiken i regionen kommer att göra det avsevärt svårare för stockholmarna att ta sig till och från jobbet, skola och fritidsintressen. Det stockholmarna och resenärerna nu ställs inför är inget annat än en historisk slakt av kollektivtrafiken.

Borde inte fryst taxan

Vänsterstyret hänvisar till att kollektivtrafiken har tappat var femte resenärer sedan coronapandemin och att en blödande ekonomi för SL ursäktar försämringar som saknar motstycke. Men det är en ihålig ursäkt.

Det stämmer att SL behöver spara pengar men detta orsakas främst av dåliga politiska prioriteringar. Försämringarna är ett direkt resultat av vänsterstyrets förda politik. De frysta SL-taxorna under 2023 har lett till kraftigt försämrade intäkter och ofinansierade experiment som gratis lovkort urholkar SL:s ekonomi. Och utbyggnaden av dyra pendelsbåtslinjer fortsätter, trots att vänsterstyret borde veta att en pendelsbåtsresenär kostar regionen minst 5-6 gånger mer än bussresenär.

Fört väljarna bakom ljuset

I ett läge där regionen behöver vässa erbjudandet och attraktiviteten för kollektivtrafiken gör vänsterstyrt tvärt om. Risken är stor att fler väljer bilen, vilket kommer öka trängseln och utsläppen. På tvärs mot regionens långsiktiga mål. Allt detta sker under ledning av Miljöpartiet som själva ser sig som kollektivtrafikens främsta försvarare. I valet lovade de bättre och billigare kollektivtrafik. De har inte bara naggat sitt vallöfte i kanten utan totalt fört sina väljare bakom ljuset.

Liberalerna står upp för en långsiktigt hållbar finansiering av kollektivtrafiken där intäkter från SL-biljetterna är en bärande del av finansieringen. I stället för att satsa på kollektivtrafik för ett fåtal så satsar vi på den kollektivtrafik som ger mest pang för pengarna och som fungerar för så många människor som möjligt. Det är att ta ansvar för kollektivtrafiken i en ekonomiskt utmanade tid.

Vi i Liberalerna kommer att kämpa för en kollektivtrafik som gör det möjligt för stockholmarna att få ihop sin vardag och sitt livspussel!

Istid för bussresenärerna

Istid för bussresenärerna

Anna Wachenfeldt

Liberalerna: Historisk slakt på bussarna

"En oönskad julklapp"