En mc-förare i 20-årsåldern omkom efter en krock med en SL-buss söndagen den 7 maj i korsningen Råckstavägen/Bättringsvägen/Ångermannagatan.

Polisens utredning kring dödsolyckan har nu klarlagt vad som hände. SL-bussen kom från Bättringsvägen och skulle korsa Råckstavägen över till Ångermannagatan. Enligt vittnesuppgifter ska mc-föraren plötsligt dykt upp i hög fart, försökt få stopp på fordonet men glidit rakt in i bussen, berättar förundersökningsledaren Jawad Alkhiat på Vällingbypolisen.

Huvudled

Trots att Råckstavägen är huvudled har det saknats en skylt på Bättringsvägen om väjningsplikt. Det fanns vid olyckstillfället enbart markeringar i vägen för väjningsplikt för SL-bussen.

Mannen som körde motorcykeln avled efter olyckan.

Mannen som körde motorcykeln avled efter olyckan.

Stefan Källstigen

– Generellt kan jag säga att skyltning hade behövts här. Är det till exempel vinter och snötäckt är det ju omöjligt att veta att du har väjningsplikt, säger Jawad Alkhiat.

Han understryker att busschauffören inte är misstänkt för brott.

Mitt i har varit i kontakt med trafiksektionen på Stockholmspolisen, via presstalespersonen Ola Österling, som dock menar att markeringen i marken varit fullt tillräckligt på platsen.

 Transportstyrelsens sakkunnige Lars Hammar säger att ansvarsfrågan efter dödsolyckan kan komma att prövas i domstol och vill inte säga om staden brutit mot lagen på platsen som inte haft någon skylt om väjningsplikt.

Transportstyrelsens Lars Hammar.

Transportstyrelsens Lars Hammar.

Josefine Bäckström.

– Men väjningsplikt mot huvudled märks generellt sett ut på stolpar, sedan kan detta kompletteras med en väjningslinje i gatan. Rent generellt behöver dock såklart trafikanter information och känna till vilka väjningsregler som gäller på en plats, säger Hammar.

Glömde sätta tillbaka skylt

När Mitt i ringer trafikkontoret för att höra varför det inte fanns någon skylt om väjningsplikt på platsen, berättar presstalespersonen Malinda Flodman att det funnits en skylt som plockades bort för några år sedan.

– Eftersom vi inte vet exakt när väjningsskylten försvann under 2020–2021 är det svårt att veta vem hos oss som borde ha sett till att den sattes tillbaka när markarbetet var över. Även Ellevio har arbetat på platsen. Vi har inte haft kännedom om att skylten inte har satts tillbaka, vilket borde ha gjorts, säger hon.

Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.

Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.

Pekka Pääkkö

– Alla dödsolyckor utreds av Trafikverket och sannolikt även av polisen. Vad vi vet pågår utredningarna fortfarande och vi vet därför inte om skylten har med olyckan att göra, säger Flodman.

Trafikkontoret har efter dödsolyckan satt upp en skylt om väjningsplikt, på Vällingbypolisens begäran.

Enligt Jawad Alkhiat talar i nuläget inget i utredningen för att den dåliga skyltningen föranlett dödsolyckan.

– Sedan att en väjningspliktskylt generellt borde funnits på platsen, enligt mig, är en helt annan sak.

”Ytterst ovanligt”

Lars Hammar på Transportstyrelsen upplever att det är ytterst ovanligt att väjningsskyltar försvinner likt i Råckstafallet. Om en eventuell ansvars- och skadeståndsfråga kopplat till dödsolyckan och den borttagna skylten, säger Lars Hammar att det kan bli en separat rättsprocess.

Anita och Kenneth Grandien är några boende längs Råckstavägen som länge varnat för vansinneskörningen på den mellersta delen av sträckan. Tre bostadsrättsföreningar på i området har i flera år krävs farthinder utan gehör från staden. Den 7 maj förolyckades en manlig mc-förare i en dödsolycka med en SL-buss.

Anita och Kenneth Grandien är några boende längs Råckstavägen som länge varnat för vansinneskörningen på den mellersta delen av sträckan. Tre bostadsrättsföreningar på i området har i flera år krävs farthinder utan gehör från staden. Den 7 maj förolyckades en manlig mc-förare i en dödsolycka med en SL-buss.

Stefan Källstigen