KLART 2030. De kommande tio åren kommer Stockholms tunnelbanenät bli kraftigt utbyggt. Foto: Region Stockholm

Det här händer med nya tunnelbanan i höst

Utbyggnaden av Stockholms tunnelbana är i full gång och det borras och sprängs i stora delar av stan. Det här är det som händer under hösten.

  • Publicerad 17:00, 18 okt 2020

Blå linje till Barkarby

Det har precis börjat sprängas ut för framtida ”station Barkarby”. Det är den första stationen som man har börjat med.

Beräknat klart: 2026

Gul linje till Arenastaden

De arbeten som märks mest nu är att det borras och sprängs för en arbetstunnel vid Norra stationsgatan. Den ska gå ner till den nya stationen Hagastaden.

Beräknat klart: 2028

Tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö

Planering pågår för det första samrådet med allmänheten, som ska ske under senhösten. Tanken är en ny linje från Fridhemsplan till Älvsjö via Liljeholmen, Årstaberg, Årstafältet och Östberga.

Beräknat klart: Oklart

Blå linje till Nacka

Arbetet har dragit igång med de tre arbetstunnlarna i Nacka, Järla och Sickla. Dessutom pågår ledningsomläggningar i Nacka som innebär trafikomläggningar, framför allt vid Nacka Forum. I Sickla pågår arbetet med det hus där en av stationsuppgångarna ska ligga.

Beräknat klart: 2030

Blå linje till Södermalm

Arbetstunneln från Londonviadukten ner mot ”station Sofia” har kommit längst, mer än 250 meter är utsprängt nu. Om ett par veckor börjar borrning och sprängning även för arbetstunneln från Hammarby sjöstad.

Under hösten ska det göras arkeologiska undersökningar i Stigbergsparken.

Beräknat klart: 2030

Blå linje till Söderort

Bygget av arbetstunneln i Sundstabacken och servicetunneln vid Enskede gård är i gång. På Gullmarsplan har man öppnat nya trappor och hissar upp till busstorget. Detta eftersom bygget av hisschakten till den nya plattformen kommer blockera nuvarande uppgång.

Under hösten kommer det att göras arkeologiska undersökningar i Koleraparken.

Beräknat klart: 2030

Utbyggd depå i Högdalen

Om man besöker återvinningsstationen i Högdalen kan man se att det pågår arbeten där och att det är lite trängre på gatan. Där håller en spont på att byggas som ska skapa en mer plan yta där marken har sluttat ner från återvinningen. Det för att få mer mark att bygga de nya spåren på.

Ärendet ligger just nu hos Mark- och miljödomstolen, som meddelar utslag senare i höst eller i vinter.

Beräknat klart: Oklar byggstart, men byggtiden är cirka 5 år.

FAKTA: När ska allt vara klart?

Blå linje till Barkarbystaden och Barkarby från Akalla har börjat byggas och beräknas vara klar 2026.

Gul linje från Odenplan till Hagastaden, Södra Hagalund och Arenastaden beräknas vara klar 2028.

Blå linje söderut från Kungsträdgården till Sofia, Hammarby kanal, Sicka, Järla och Nacka, samt från Sofia till Gullmarsplan och Slakthusområdet beräknas vara klar 2030.

Planerad utbyggnad: Ny linje från Fridhemsplan till Liljeholmen och nya stationer i Årstaberg, Årstafältet, Östberga och Älvsjö. Första offentliga samrådet senare i höst.

Hela nya tunnelbanan byggs under jord. Målet är att samtidigt bygga 130 000 nya bostäder längs de nya tunnelbanesträckorna.

Visa merVisa mindre