Några Spångabor försöker att stoppa byggplaner på och vid stationsområdet i Spånga. Det gäller en ny gång- och cykelbana och ett nytt bostadshus i en korsning, se faktaruta.

– Det finns ett missnöje med stadsbyggnationen, det har varit begränsat med samråd. Det har lett till att tjänstemän och politiker som sitter inne i stan har fått totalt genomslag med sina synpunkter, säger Håkan Serdén, en av Spångaborna.

Ifrågasätter

Innan staden ens börjar tänka på cykelbana och bostadshus borde staden först tänka på helheten, tycker Spångaborna: Var ska busshållplatserna ligga? Och var ska övrig biltrafik gå?

Känner ni er överkörda?

– Det är det många som gör, säger Hans Hellström, en av dem som engagerat sig.

– Besluten hade blivit bättre om de lyssnat på oss, de som tar fram planerna sitter inne i stan utan närmare kännedom om platsen, säger Håkan Serdén.

Som tjänsteman i SL deltog Hans Hellström på 80-talet i arbetet med att ta fram ett förslag hur stationsområdet kunde byggas om. Redan då ansågs stationsområdet vara trångt och slitet.

En ombyggnad visade sig omöjlig, stationsområdets yta var för liten för att uppnå önskad effekt.

– Dubbelbussarna behöver större utrymme, säger Hellström.

Egna förslag

Spångaborna har i stället egna förslag på hur en ombyggnad kunde se ut. Cykelbanan kan byggas på gator längre söderut, bussarnas hållplatser kan flyttas till den del av stationsområdet där gång- och cykelbanan planeras, biltrafiken kan flyttas närmare spåren.

I en skriftlig kommentar avvisar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) idén att stoppa gång- och cykelbanan:

"Att bygga om stationsområdet är en större fråga som omfattar åtgärder även från Region Stockholm och Trafikverket. Ett sådant projekt skulle ligga längre fram i tiden, och bedömningen är att varken nybyggnationen eller cykelbanan skulle omöjliggöra detta."

Hänvisar till Helldén

Stadsbyggnadsnämndens ordförande Joakim Larsson (M), svarar i mejl att Helldéns svar "får stå för den grönblå majoritetens ståndpunkt i det här läget".

– Vi är inte emot allt, vi välkomnar förändring. Men den trånga trafikfarliga bussterminalen måste byggas om för att klara av att ta emot fler resenärer, säger Håkan Serdén.