20 kronor om dagen ska det kosta att parkera på Huddinges infartsparkeringar. Det beslutade kommunfullmäktige i höstas, och den 4 december införs avgiften. Målet är att det ska bli lättare för pendlare att få en parkeringsplats.

När SL bytte ut Access-korten mot det gröna kortet i fjol tog man inte fram en teknisk lösning för att kunna parkera gratis med det gröna kortet. Kommunen beslutade därför att det skulle vara gratis för alla att parkera på infartsparkeringarna tills problemet var löst. Men trycket på parkeringsplatserna har ökat och därför beslutade man att införa avgiften.

Samtidigt finns det nu enligt SL en teknisk lösning som möjliggör att den som har ett månadskort kan stå kostnadsfritt precis som förut.

"Detta gör det möjligt för parkeringsbolagens appar att kontrollera om det finns en giltig periodbiljett från SL på ett grönt SL-kort. Sedan är det kommunerna som arbetar vidare tillsammans med parkeringsbolagen och som äger tidplanen för när det är möjligt att få rabatt på infartsparkeringen med SL:s periodbiljetter", skriver Claes Keisu, pressansvarig på SL, i ett mejl till Mitt i.

Upplands-Bro kommun har precis börjat använda den här lösningen.

Gratis parkering inte aktuellt

Men det får inte Huddinge kommun att ändra sitt beslut.

– Nej, beslutet är fattat och ska genomföras. Men när det finns en teknisk lösning som gör det möjligt att särskilja alla pendlare är vi intresserade av att titta på det i Huddinge, säger Emil Högberg (S), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor och trafik.

Kommunen vill först att den här lösningen ska sjösättas och utvärderas.

– Siffror från SL visar att de som köper månadskort sjunker hela tiden, resmönstren har förändrats och allt fler resenärer använder andra betalmetoder. Man kanske jobbar hemma ett par dagar. Jag tycker att om man ska ge någon form av exklusiv tillgång till parkeringen ska det vara för alla som pendlar. Vi tycker att det är mer rättvist än att bara ge rabatt för ett fåtal pendlare, säger Emil Högberg.

Men inte ens om det finns en teknisk lösning som innebär att alla som åker med pendeltåg kan särskiljas är det säkert att det blir gratis att parkera på infartsparkeringarna igen.

– Det är en senare fråga som vi inte diskuterat ännu. En avgift kan vara ett incitament för dem som kan gå eller ta bussen att göra det, och därmed frigöra fler platser för dem som verkligen behöver ta bilen till pendeln, säger Emil Högberg.